FINSHIFT | ANALYSE

Bankene beskytter betalingsjuvelen

Det er ingen tilfeldighet at DNB, Eika og Sparebank 1 er de første bankene som gjør det mulig for kundene å «tæppe» med Vipps. Tre Apple Pay-frie soner der muligheten til å få nye brukere er som størst.

I lommebokkampen mellom Vipps og Apple har DNB, Eika og Sparebank 1 villig stilt opp til forsvar for Vipps.
Publisert

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.

Hva er saken? 

Med noen uker igjen til lansering, letter Vipps på sløret og viser frem en lommebok som ser ut til å være like rask å betale med som Apple Pay.

Dermed ser selskapet ut til å levere på det som har vært sjefens mantra helt siden Apple åpnet NFC-teknologien i vinter: «Vi må bli like gode, ellers taper vi», sa Rune Garborg til Bankshift i april og har gjentatt budskapet en rekke ganger etter det.

Som FinShift var inne på i forrige uke er det å gjøre tæppingen like rask som med Apple Pay, ikke hele hemmeligheten. Det faktum at Vipps kan erstatte Apple Pay som foretrukken lommebok når man dobbeltklikker på telefonens sideknapp, er enda en avgjørende faktor.

Ifølge Garborg må de få Vipps-brukerne til å gjøre tre ting etter lanseringen:

1. Aktivere Vipps som betalingsmetode

2. Gjøre den til «default»-valg i telefonen

3. Faktisk betale i en terminal

Vi kan nok anta at markedsavdelingen jobber ganske så intenst med å finne ut hvordan det budskapet skal spres så effektivt som mulig. Garborg har i hvert fall troen på at nordmenn er klare til å bytte ut plastkort med mobiltelefon.

– Modenheten for digitale betalinger i Norge er så høy at vi tror at den endringen kommer til å gå raskere i Norge enn i noe annet land tidligere, sa Garborg til BankShift denne uken.

Som klart største aktør på markedet har Apple og Apple Pay fått innta rollen som den store, stygge «big tech»-ulven både i EU og Norge. Vipps har flere ganger fortalt at man ikke har ønsket å bruke tid på å utvikle en lommebok for Android-telefoner før Iphone-versjonen også er på plass.

Derfor kan det være verdt å poengtere at den dagen Vipps-lommeboken lanseres, tar den også opp konkurransen med Google Pay, Samsung Pay og de andre lommebøkene som finnes i Android-universet.

Hvorfor er dette interessant? 

Etter at Apple i januar endret sitt standpunkt om NFC, var Vipps raskt ute med å melde at tæpping skulle være på plass før årsskiftet. At den tidsrammen ser ut til å holde, er faktisk ganske så imponerende.

FinShift er imidlertid nesten enda mer imponert over hvordan betalings-Norge i det stille ser ut til å ha lagt til rette for at Vipps og norske interesser skal mest få mest mulig ut av Vipps-lanseringen.

► Ved lanseringen vil BankAxept være det eneste alternativet å betale med.

► Bankene som er med fra start er DNB, Sparebank 1-alliansen og Eika Gruppen. De tre aktørene, som inntil det siste har sagt nei til at kundene skal få bruke Apple Pay.

Norske butikker takker og bukker nok over at «deres» betalingsalternativ i en periode blir det eneste tilgjengelige.

BankAxept har nå sikret seg innpass i både Apple Pay og Vipps. Begge aktører aksepterer en løsning der betalingsterminalen kan velge foretrukket betalingsnettverk, hvis kortet er et kombikort med både BankAxept og Visa.

At BankAxept i tillegg blir eneste betalingsmetode i en periode må nok betegnes som en fin bonus.

Øyvind West Brekke, administrerende direktør i BankID BankAxept er i hvert fall optimistisk til at tilstedeværelsen i begge lommebøkene skal kunne bedre styrkeforholdet mellom BankAxept og de internasjonale kortgigantene.

– Det som er viktig for oss er volum. Da hjelper det å være på plass i den lommeboken som allerede har et stort volum, og i den som ventes å få det, sier Brekke i BankShift.

For Vipps er det derimot viktig at Visa og Mastercard blir lagt til i lommeboken så raskt som mulig. Målet er nemlig at nordmenn som drar på utenlandsferie til sommeren skal bruke Vipps til å betale med i både Spania og Hellas. Det går ikke uten de internasjonale kortnettverkene.

Og når det gjelder bankene som blir først med å la kundene ta i bruk Vipps for tæpping i butikk, er det jo logisk at det blir den gjengen som sterkest har forsvart Vipps’ rettigheter i kampen mot Apple.

Hva er konsekvensen? 

FinShift har hele tiden ment at Vipps' største sjanse til å bli en nordisk vinner på mobile lommebøker, ligger i å overbevise dem som ikke har begynt å betale med mobiltelefonen.

Nå blir nesten alt lagt til rette for at nettopp disse bankkundene skal få mulighet til å prøve ut Vipps før de får sjansen til å bli vant til Apple Pay.

DNB har riktignok lovet Apple Pay til sine kunder før årsskiftet og er klare på at den jobben er noe som foregår uavhengig av når Vipps-lanseringen finner sted.

Men med tanke på hvor sterkt DNB har stått bak Vipps, mener FinShift det er usannsynlig at Norges største bank skulle åpne opp for Apple Pay før Vipps har kunnet lansere sin løsning.

Hva så med de vante Apple og Google Pay-brukerne? Må de regnes som tapt for Vipps? Ikke nødvendigvis. Her kommer nemlig kundeklubber, ønskelister og andre ting som bidrar til å bygge et Vipps-fellesskap utover den direkte betalingen.

Det er slik Apple Pay har lyktes i USA og det er slik Rune Garborg håper på å kunne få overtaket i betalingskampen.

– En betaling i seg selv er blitt så enkel at det nesten ikke lar seg gjøre å konkurrere med forenkling. Men som en sterk lokal aktør kan vi skreddersy produkter som vil være vanskeligere for en stor internasjonal aktør å få til.

Relaterte saker

→ Se – her betales det med Vipps i stedet for Apple Pay
→ Håper Vipps-lansering skal snu vond trend for BankAxept
→ (FinShift) Sideknappen som kan bli hovedsporet for Vipps
→ (FinShift) Bankene står fjellstøtt bak Vipps – men tid kan være viktigere enn penger
→ (+) Rune Garborg: – Nå åpnes hele Europa for enkle betalinger med Vipps Mobilepay
→ (+) Vipps og Mobilepay samler styrkene på én plattform: – Timingen er perfekt
→ (+) DNB vil tilby ApplePay til norske kunder

Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.