FINSHIFT | ANALYSE

En Swipps-app vil vi aldri få se

Både Vipps Mobilepay og Swish holder masken og sier at de ønsker seg samarbeid. Etter inntoget i Sverige, taler det meste for at Rune Garborg & Co stiller med med de sterkeste kortene.   

Ingen Gyllene Tider. Sjansen for at disse to appene noen gang vil melde «När vi två blir en» må sies å være ekstremt liten.
Publisert

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.

Hva er saken? 

Denne uken påbegynte Vipps Mobilepay erobringen av Sverige. Nå skal svenskene overtales til å ta i bruk appene Vipps og Mobilepay for å kunne vippse penger til venner og kjente i nabolandene.

Ifølge sjefen for Vipps Mobilepay, Rune Garborg, har hensikten vært å lage en tjeneste som gjør det like enkelt å betale venner på tvers av land som i ett land.

Til å begynne med er det bare Vipps-appen som svenskene kan laste ned, men i løpet av kort tid skal også Mobilepay bli tilgjengelig. Det er viktig fordi det er i grensetraktene det med sannsynligvis vil være enklest å lokke svensker til å laste ned et utenlandsk alternativ til Swish.

Etter at Vipps Mobilepay lanserte grensekryssende vennebetalinger mellom Danmark, Finland og Norge i sommer har volumet stabilisert seg på litt over 1000 transaksjoner per dag totalt. Det er ikke særlig vanskelig å tenke seg at det volumet kan bli mye, mye større ved hvert enkelt grenseområde mellom Sverige og de tre nabolandene.

Det finnes for eksempel over 12.000 nordmenn med hytter i Sverige. De vil neppe mislike å kunne vipps småbeløp til sine svenske naboer. Det samme gjelder i Skåne og Norrland.

Fra dag én vil en svenske kunne ta turen til Norge og betale med Vipps alle steder det er mulig. Det omvendte, å la en nordmann betale med Vipps i Sverige vil ta lenger tid. Ifølge Garborg er det en prioritert oppgave å få koblet på så mange butikker som mulig i grenseområdene.

Lykkes man med det, vil det nåværende volumet enkelt kunne slås bare av nordmenn på handletur til kjøpesenteret Nordby ved Svinesund.

Grensekryssende vennebetalinger er bare begynnelsen på Garborgs nordiske plan, som begynte med fusjonen mellom Vipps og Mobilepay

– «Cross-border payments» er helt avgjørende for at vi skal få tatt ut potensialet i fusjonen med Mobilepay og Sverige, er helt avgjørende for at vi skal få opp volumet, sier Garborg.

Hvorfor er dette interessant? 

At Sverige har vært en uunnværlig brikke i det nordiske lommebokspillet, har Rune Garborg vært helt åpen med siden de norskdanskfinske fusjonsplanene ble kjent sommeren 2021.

Frem til nå har de aller fleste antatt at Swish skulle bidra med det svenske alibiet til det nordiske samarbeidet. Derfor er ganske så overraskende at Vipps Mobilepay går inn i Sverige uten at det finnes en avtale mellom selskapene.

Begge sider uttaler høfligheter om at man ønsker samarbeid, men leser man bare bitte litt mellom linjene i uttalelsene fra selskapet, virker avstanden relativt stor.

– Vårt forslag var jo å etablere interoperabilitet mellom Vipps, Mobilepay og Swish. Det er deres vurdering at de ønsker å stå utenfor en sånn interoperabilitet, sier Garborg til BankShift.

– Vi er positive til samarbeid med våre nordiske motparter og har allerede et samarbeid med … ambisjon om å gjøre det mulig for Swish-brukere å swishe Vipps Mobilepay-brukere, og omvendt, skriver kommunikasjonsrådgiver Greta Hultman i Swish i en e-post til BankShift.

Det er langt fra nok til at man skal begynne å tro på en fremtidig Swipps-app.

Hva er konsekvensen? 

Om FinShift skal spekulere litt over dette pokerspillet kan det faktisk se ut til at Vipps med de sterkeste kortene (og Norge for den delen, siden 72 prosent av Vipps Mobilepay eies av norske banker.)

Da fusjonsplanene ble kjent i 2021 ble det sagt at Vipps, Mobilepay og Pivo den gangen hadde 11 millioner brukere og at det ble gjort til sammen 700 millioner transaksjoner på årsbasis. Tilsvarende tall for Swish i 2022 var åtte millioner brukere og 880 millioner transaksjoner.

Hadde alle fire vært involvert i den første fusjonen, hadde det vært nesten umulig å ikke la Swish spille hovedrollen siden svenskene var så mye større enn de andre hver for seg. Nå skal det tillegges at Swish på den tiden var dypt involvert i det havarerte P27-prosjektet og nok mindre opptatt av bygge nordiske løsninger med noen andre lommebøker. Det skulle jo P27 løse.

Spoler vi frem til i dag har Swish 8,4 millioner brukere og litt over én milliard transaksjoner, mens det samlede Vipps Mobilepay har 12 millioner brukere og 1,3 milliarder

Skulle det bli tale om et tettere samarbeid i dag, vil Rune Garborg og Co kunne ta føringen i de samtalene på en helt annen måte.

Vipps Mobilepay vil selvfølgelig aldri kunne utfordre Swish på betalinger mellom svensker, men kan nok bli et irritasjonsmoment på andre områder.

Det kan virke som om Swish ikke er helt ubevisst den situasjonen. Hultman skriver i e-posten til BankShift:

– Vi har flere nye tjenester på vei som vil gjøre hverdagen enda enklere for svenskene. Vårt fokus er å skape en så attraktiv og nyttig tjeneste at våre brukere velger å bli hos oss.

Underforstått, Swish er helt på det klare over at de kan miste kunder.

Det store spørsmålet er hva som skjer når Vipps Mobilepay gjør appen til en lommebok á la Apple Pay. Det er type tjeneste som Swish så vidt kjent ikke har planer om.

Vipps håper jo seriøst på å kunne bli et alternativ når nordmenn for alvor begynner å betale med mobiltelefonen i butikkene.

I fjor ble omtrent åtte prosent av alle fysiske butikkbetalinger gjort med mobiltelefoner eller klokke ifølge Norge Bank. Tilsvarende tall i Sverige var ni prosent i følge Sveriges Riksbank.

Om Vipps skulle lykkes bli nordmenns foretrukne betalingsmåte, er det vel ganske så mye som taler for at også svensker kan tiltrekkes en slik løsning, når et svenskt alternativ mangler.

Relaterte saker
Vipps utfordrer Swish på hjemmebane: – Denne løsningen er blitt etablert fordi vi ikke ble enige
→ (+) Ønsker konkurransen fra Vipps velkommen: – Så vidt vi forstår finnes det en del begrensninger

Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.