FINSHIFT | ANALYSE
Hvem sitter med trumfkortet i lommebokkampen?
Kan stadig flere lommebokalternativer i mobiltelefonen ende med at bransjens foretrukne f-ord – forenkling – blir byttet ut med et nytt – fragmentisering?
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Norgesgruppen lanserte i forrige uke sin nye mobile lommebok Trumf Pay sammen med samarbeidspartnerne BankAxept og Aera Payment & Identification.
Den inneholder flere nyheter som på et eller annet vis kan bidra til å forandre det norske betalingslandskapet.
► Trumf Pay er først ut med å tilby BankAxept ebetaling. Det viktigste med dette er ikke at Trumf Pay tilbyr det, men at BankAxept er klare med løsningen som gjør at det norske betalingsnettverket ikke lenger er utelukket fra netthandelsverdenen. Løsningen vil etter hvert også bli tilgjengelig i appene til Coop, Rema 1000 og Vipps.
► Aera, som har utviklet lommeboken, har også laget et eget betalingsscheme for konto-til-konto-betaling. Ifølge Kristian Klavenes, kommunikasjons- og markedsdirektør i Aera, finnes det mange løsninger for konto-til-konto på netthandel, men at selskapet faktisk er først i verden med å tilby konto-til-kontobetaling i butikk.
– Å kunne få til konto-til-konto i fysisk butikk blir innimellom omtalt som en hellig graal for få til kostnadseffektive betalinger, sa Klavenes til BankShift
► Trumf Pay har valgt å helt stenge ute Visa og Mastercard som betalingsalternativ i appen.
– Det er et bevisst valg. Med de betalingsalternativer vi har valgt, samler vi identifisering av kunden, registrering av lojalitetsprogrammer og betaling i en prosess. Det har ikke vært mulig med kort, sier Odd Birkenes, leder for verdiøkende tjenester i Norgesgruppen.
► At Trumf Pay også helt kutter ut bruken av den vanlige betalingsterminalen i butikken og flytter over både identifisering og betalingsgodkjenning til appen, bidrar også til å ta betalingsreisen i en annen retning, men helt nytt er det ikke. Både Coopay og Rema 1000s Æ-app bruker allerede den samme løsningen ved betaling.
Hvorfor er dette interessant?
Betalingsmarkedet blir ofte beskrevet som kjedelig. Det eneste folk bryr seg om er at det fungerer, ikke hvordan betalingen blir gjennomført.
Det er jo for all del sant, men det siste halvåret har det kommet så mange nyheter innen betaling at det begynner å bli vanskelig å henge med i alle turer, til og med for dem med nerdeinteresse for betaling.
Det siste store forandringen innen betaling var kontaktløs betaling. Den fikk faktisk også en treg start, men det har nesten alle glemt bort, ettersom pandemien mer eller mindre tvang folk over til tæpping.
Det bidro selvfølgelig at tæpping faktisk var en forenkling sammenlignet med å putte kortet inn i terminalen og slå en kode. Med kontaktløs betaling fikk vi også mobiltelefonen som seriøst betalingsalternativ. I mindre grad i Norge enn andre steder. Om det var takket være eller på grunn av norske banker kan man alltid strides om, men slik ble det etter bankenes nei til Apple Pay.
Men nå står plastkortets snarlige død for døren på nytt, samtidig som Apple Pay og Google Pay skal utfordres av Vipps og andre betalingsapper på egen hjemmebane. Dagligvarekjedene som står for rundt 40 prosent av alle transaksjoner i butikk prøver å få grep om sine kunder med lukkede betalingssystem og kundefordeler. Gigantene Visa og Mastercard som har hatt en evne til å gå vinnende ut av de fleste betalingskamper, utfordres nå fra alle hold og kanter. Konto-til-konto-betalinger, som noen mener vi kunne frigjøre bankene fra kortselskapenes grep, kan være på vei å få et skikkelig gjennombrudd. Aktører som Klarna og Revolut har tidligere snakket om å bli stående igjen som en av fem-seks globale bank/betalingsaktører. Visjoner som plutselig ser litt mindre utopiske enn for bare et halvår siden. Listen er lang på endringer som står for døren.
Hva er konsekvensen?
Med alle nye betalingsinitiativ som har kommet de siste månedene er det nok fare for at betalingsverdenens favoritt f-ord – forenkling –kan være på vei å byttes med et annet – fragmentisering.
Vegar Heir i Vipps er inne på at det kan bli en potensiell utfordring når stadig flere lommebøker tar plass i våre telefoner og tæpping bare blir et av flere alternativer å betale med.
Hvem som til sist bli sittende med trumf, som tittelen på denne post spør om, tør faktisk ikke FinShift å gjette på.
Det vi derimot er sikre på er at alle mobile betalingsalternativ vil slite med å overbevise en ganske så betydelig gruppe som stiller seg helt uforstående til hvor det å taste på mobilen noen gang kan bli enklere enn å tæppe kortet, og som attpåtil har null interesse av å samle bonuspoeng på annen måte enn å koble det direkte til betalingskortet. FinShift kjenner flere av dem.
Relaterte saker
→ (+) Vipps mener enkelhet trumfer kundelojalitet i lommebokkampen
→ (+) Med Trumf Pay åpnes nye betalingsveier der Visa ikke får være med
→ (+) Advarer om at banker går bort fra støtten til BankAxept: – Det kan se ut til at de velger kortsiktige økonomiske gevinster
→ – Vi har bevist at en lommebok basert på kundelojalitet og QR-kode fungerer
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.