FINSHIFT | ANALYSE

Kassekampen tiltar

Klarna har sluttført salget av checkout-løsningen sin. Det åpner opp for strid om de nordiske nettbutikkenes gunst.  Den nye eierne til Kustom mener de skal beholde førsteplassen og vokse i Europa. Utfordrerne mener dette en en gyllen mulighet til å kapre markedsandeler.

K vs. Q. Lillebror Qliro vil utfordre storebror Kustom/Klarna om tronen som Nordens største checkout-løsning.
Publisert

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.

Hva er saken? 

Milliardkjøpet av Klarna Checkout ble fullført rett før helgen. Nå bytter selskapet navn til Kustom, og de nye eierne har store planer for selskapet.

– Vi er allerede størst i Norden. I løpet av fem år skal vi være en av de tre største aktørene i Europa, sier Kamjar Hajabdolahi, som blir administrerende direktør og en av de største aksjonærene i Kustom til Dagens Industri.

Han har også stått i spissen for konsortiet som nå har betalt Klarna de første to milliardene. Totalt ventes avtalen å være verdt cirka 5,4 milliarder svenske kroner inkludert fremtidig inntektsdeling, basert på at Klarna fortsatt skal være BNPL-alternativet i checkout-løsningen i minst fem år fremover.

Kustom skal også ha garantert at de ikke planlegger å utvikle egne betalingsalternativer eller kreditter.

– Kustom er en investors drøm. Vi er lønnsomme, har en sterk kontantstrøm og en diversifisert kundebase, og vi er allerede best på å konvertere, sier Hajabdolahi til den svenske avisen.

En viktig del av omstarten for selskapet er ny avtale med betalkjempen Stripe. I løpet av et halvår skal checkout være relansert med flere alternativer både for betaling og frakt.

– Alt skal bygges på Stripes infrastruktur. Det gjør at vi kan begynne å skalere globalt allerede neste år, sier Jesper Eriksson, som bytter fra Sverige-sjef på Klarna til salgssjef i Kustom.

Hvorfor er dette interessant? 

Klarna Checkout har i prinsippet vært den dominerende kasseløsningen for netthandel i Norden de siste ti årene. I følge Klarna har markedsandelen vært rundt 40 prosent i Sverige og cirka 20 prosent i Norden.

Det er den posisjonen Kustom nå skal forsvare, samtidig som de skal lykkes i et internasjonalt marked der Klarna selv aldri fikk checkout-løsningen til å fly.

De er det flere som tviler på at de vil klare. Tvert imot står konkurrentene klare til å prøve å kapre markedsandeler.

En av dem er Klarnas svenske lillebror Qliro, som også tilbyr checkout og egen BNPL-løsning. Nylig åpnet selskapet kontor i Norge, og den ferske norgessjefen Jens Koldenhof Rygg, som selv har jobbet flere år i Klarna, mener at Klarna-dominansen i Norge er klar for å brytes.

Han mener at tilfellet nå er bedre enn noensinne. Samtidig som den utpekte konkurrenten forteller om nye planer og går inn i en omstillingsprosess, har Rygg signert de tre første norske kundeavtalene til Qliro i løpet av en uke.

– Alle nettbutikker som har brukt Klarna, må jo signere nye avtaler med Kustom og har bare et par måneder på seg på å forsikre seg om at alt er som før. Det er en vanvittig fin mulighet for oss og andre konkurrenter å kunne kapre kunder som er usikre eller ikke tror på konseptet lenger, sier Rygg til BankShift.

Nå kan man alltid si at Rygg nærmest er programforpliktet til å innta en offensiv holdning som utfordrer. Men han er ikke alene.

Dintero-sjefen Daro Navaratnam var inne på noe lignende da han snakket med BankShift om selskapets nye kontor i Stockholm tidligere i høst,

– Det er mange som konkurrerer om checkout-markedet i Sverige, men ja, jeg tror det vil åpne seg nye muligheter etter at Klarna har solgt checkouten sin, sa Navaratnam.

Det at Klarna de siste årene ikke har lagt enorme krefter på å videreutvikle checkout-løsningen er faktum. Da Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski i vinter presenterte en ny organisasjon og fortalte hva som skulle prioriteres var det en ting som manglet på listen – Klarna Checkout.

Ifølge den svenske avisen Breakit var planen til Klarna å jobbe mer gjennom samarbeidspartnere og mindre direkte med nettbutikkene. Det har vist seg gjennom at man etterpå har inngått avtaler selskaper som Adyen, Nets, Dintero og altså nå Kustom.

Alt for å bygge et selskap som av alt å dømme ønsker å bli BNPL-alternativet til Visa og Mastercard i checkout-løsninger over hele verden.

Hva er konsekvensen? 

Selv om Klarna blir til Kustom består nesten hele ledelsen av tidligere Klarna-topper. På lagbildet av ledelsen som ble sendt ut da navnebyttet ble kjent, kom fire av fem fra Klarna, bare sjefen Hajabdolahi kom utenfra.

Det vil garantert sørge for kontinuitet i virksomheten. Samtidig skal man ikke undervurdere hvordan denne typen endringer kan påvirke kundene.

Etter det FinShift skjønner har Klarna Checkout i mange år vært det klart dyreste løsningen på markedet, men den har kunnet være det fordi selskapet også har vært best på konvertering. Altså evnen å legge til rette for at en kunde faktisk fullfører et kjøp.

Den kost/nytte-fordelen skal imidlertid ikke har være like tydelig som tidligere.

Da Qliro i midten av september hentet 50 millioner millioner kroner kunne selskapet fortelle at man fått over 100 nye kunder etter at Klarna-salget ble kjent. Konsernsjefen Christoffer Rutgersson var like tydelig som sin nye norske sjef om mulighetene,

– Akkurat nå søker mange nettbutikker etter et alternativ til Klarnas gamle checkout. Det er en fordel for oss, sa Rutgersson til Breakit og var klar på at sluttmålet er å ta over tronen som Nordens største checkout-løsning.

Om han vil lykkes gjenstår å se, men helt klart er at det venter en intensiv kassekamp det kommende året.

Relaterte saker

→ (+) Rivstart for Qliro: – Det spennende med Norge er jo at den nesten ikke har vært noen konkurranse
→ Klarna Checkout blir til Kustom
→ Dintero åpner kontor i Sverige
→ Avtalen i boks: Klarna Checkout bytter navn og oppskaleres (Dagens Industri)
→ (FinShift) Klarna selger arvesølvet
→ (FinShift) Noen sjekker inn, mens andre gjør en checkout

Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.