FINSHIFT | ANALYSE

Nå begynner den virkelige jobben for Sbanken

Med tanke på tidligere suksesser, skal man ikke utelukke at Sbanken kan bli en kundefavoritt igjen.

Sbanken-sjef Øyvind Thomassen.
Publisert

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.

Hva er saken? 

– Vi har lest lenge på denne eksamen, så vi er veldig klare for å levere, sa Nicolai Rygh, teknologisjef for privatmarkedet i DNB i forkant av den store flyttingen av Sbanken over til DNBs teknologiske plattform.

Da de første Sbanken-kundene logget inn på den nye appen tidlig på langfredagsmorgenen, kunne de konstatere at Rygh og de rundt 500 medarbeiderne som jobbet med migrasjonen, hadde bestått eksamen.

Appen var på plass og mesteparten av funksjonaliteten var på plass i ny drakt.

Riktignok gikk ikke alt helt smertefritt. Bare et par timer etter at Sbanken ble stengt ned på tirsdagen i påskeuken, oppsto det problemer for kunder som prøvde å betale med Visa-delen av bankkonseptets kombikort. Siden Visa også brukes ved betalinger med Vipps, ble også den betalingsmuligheten påvirket. Betalinger med BankAxept var derimot ikke berørt.

Selv om forstyrrelsene ikke varte veldig lenge, var det selvfølgelig ergerlig for Sbanken, som hadde lovet at nettopp betalinger med kort og Vipps skulle fungere gjennom påsken. Etter det FinShift skjønner var feilen ikke direkte koblet til migrasjonsprosessen, men oppsto i den reserveløsning som skulle sikre at kortbetalingene skulle fungere.

Hvorfor er det interessant? 

Flyttingen av Sbanken inn i DNBs systemer setter på mange måter punktum for prosessen som ble påbegynt for to år og 11,5 måneder siden, da DNB meldte at man ønsket å kjøpe utfordrerbanken.

Det har vært nesten tre år med kontinuerlig turbulens. Først avfeide DNBs daværende finansdirektør Ottar Ertzeid at merkevaren Sbanken skulle videreføres, men så skulle navnet leve videre likevel. Deretter sa Konkurransetilsynet nei til fusjonen, før Konkurransklagenemnda sa ja, og slik har det fortsatt.

I løpet av den tiden har Sbanken mistet posisjonen som den desidert best likte banken i Norge, og endt opp i en situasjon der omtrent hver nyhet blir mottatt med stor skepsis blant de mer høylytte kundene.

Den siste beskjeden om ny app og nedleggelse av nettbanken, ser ut til blitt tatt imot ekstra dårlig av sparekundene i Sbanken. I månedsskiftet februar/mars måtte DNB innrømme at Sbanken på to måneder hadde mistet flere sparekunder enn hva bankkonseptet gjorde i hele 2023. Minst 2000 sparekunder hadde da hoppet av, noe som førte til at nye forespørsler om flytting av aksjesparkonti ble satt på pause inntil migrasjonsprosessen var unnagjort.

Hvorvidt Sbanken nå kan vente seg en ny bølge av kunder med oppdemmet flyttebehov de kommende ukene, gjenstår å se.

Hva er konsekvensen? 

Med en ny app på plass, begynner nå den betydelig mer vanskelige jobben med å gjenoppbygge forholdet til kundene.

For «Mr. Sbanken», Øyvind Thomassen, vil det med stor sannsynlighet bli den tøffeste reisen helt siden starten i april 2000. Det virket han klar over i et intervju med E24 tidligere i vinter.

– Kundetilfredshet er det viktigste for meg. Internt har jeg sagt at for meg er dette så viktig at jeg ikke kommer til å klippe håret mitt før vi er tilbake på tronen og har de mest fornøyde bankkundene i Norge, sa Thommassen da.

Så hvordan ser veien dit ut? I påskens intervju med BankShift, sier Thomassen:

– Sbanken skal drives etter samme prinsipper som før fusjonen. Vi skal være en bank som leverer hverdagsbank, boliglån og sparing til kunder som ønsker selvbetjente løsninger. Samtidig skal vi være en bank som er en rebell på kundenes vegne.

Hvordan han har tenkt seg å ta tilbake rebell-tittelen fra konseptkonkurrenten Bulder, er han foreløpig ikke like åpen om.

– Jeg har noen gode ideer, men jeg vil ikke offentligjøre dem helt enda.

Med tanke på tidligere suksesser, skal man ikke utelukke at Sbanken kan bli en kundefavoritt igjen.

At Sbanken nå er blitt en rendyrket mobilbank, trenger ikke å være et hinder for å lykkes med den oppgaven. Særlig ettersom Sbanken-kundene får beholde dagligbank og sparing i én app.

Så spørs om om den appen, som har store likheter med DNBs egen bankapp, men med en nesten bankshiftsk lilla fargepalett, er nok for å gjøre Sbanken-brukerne happy. Det vil de kommende månedene vise.

At kundene allerede første vanlige bankdag møttes av beskjeden «transaksjoner og spareløsningen i appen er dessverre nede for øyeblikket. Vi jobber å få løsingen opp fortest mulig», var ikke det den beste starten for å gjenoppbygge tilliten.

Relaterte saker

→ (+) Sbanken er over på DNBs systemer
→ (+) Mener Sbanken er over siste kneiken: – Jeg likte DNBs planer for oss dårlig
→ (+) Leder tidenes tekniske flyttesjau i DNB: – Har lest lenge til denne eksamen
→ Flere sparekunder har forlatt Sbanken hittil i år enn i hele fjor – nå utsetter DNB behandling av nye flyttemeldinger
→ Innloggingsproblemer for DNB etter overføring av Sbanken-kunder
→ (+) Sbanken-sjefen om kundeflukten: – Sørg for å bli enten elsket eller hatet (E24)