FINSHIFT | ANALYSE
Når Norge mangler på Europa-kartet
Den svenske utfordrerbanken Northmill snakker om europeisk ekspansjon etter et sterkt halvårsresultat. Tre måneder etter at de stengte virksomheten i Norge.

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
I forrige uke la den svenske utfordrerbanken Northmill frem sterke tall for andre kvartal og første halvår. Resultat før skatt i kvartalet endte på 56 millioner svenske kroner og for halvåret nådde banken akkurat opp til «drømmegrensen» 100 millioner kroner. Det var henholdsvis 22 og 45 prosent bedre enn tilsvarende perioder i fjor.
En av årsakene til forbedringen er at bankens korttilbud til privatkunder har lyktes veldig godt. Ved utgangen av juni hadde 92.000 kunder skaffet seg kort i banken. Det var en vekst på 136 prosent i løpet av et år. I løpet av sommeren tok interessen helt av. Tilbudet om et avgiftsfritt kort med to prosent rente fra første dag og 101 kroner rett inn på konto som en velkomsthilsen førte til at antallet kunder hadde økt til 140.000 ved Northmills resultatpresentasjon i forrige uke.
En annen årsak til de sterke tallene er utviklingen i bedriftsmarkedet. Utlånsveksten fra første kvartal var på 40 prosent og passerte 550 millioner svenske kroner i volum. Transaksjonsinntektene vokste med over 70 prosent i samme periode, fra 7 til 12 millioner svenske kroner.
Med slike tall i ryggen kunne den relativt nye Northmill-sjefen Julie Chatterjee erklære at nå skulle banken begynne å se mot nye markeder.
– Finland er fortsatt vår førsteprioritet, men i løpet av neste år ønsker vi å utvide vår tilstedeværelse til nye markeder. Og vår spilleplan er hele EU, sa Chatterjee til nettstedet TechEU, uten å gå i detalj på hvilke som står først på listen.
Hvorfor er dette interessant?
Det som er sikkert, er at det neppe blir Norge.
Det er nemlig ikke mer enn drøyt tre måneder siden samme Chatterjee fortalte FinansWatch Sverige at Northmill hadde satt den norske virksomheten på pause på ubestemt tid.
– Vi vil fortsette å betjene våre eksisterende norske kunder, men vi ønsker å fokusere på færre markeder, to i stedet for tre, slik at vi kan ta større markedsandeler der i stedet, sa Chattejee.
Da Northmill etablerte seg i Norge i 2021, var det med et mye mer begrenset tilbud enn hva banken har hatt i Sverige og Finland. Det eneste nordmenn kunne gjøre, var å søke om refinansiering. Åpenbart traff det tilbudet ikke så godt som det var tenkt.
Chatterjees finansdirektør, Emil Folkesson, uttalte i det samme intervjuet at «hva vi gjør i Norge, kan revurderes senere, men akkurat nå lar vi porteføljen rulle og amortiseres over tid». Ifølge bankens uttalelser i mai, kan det ta oppimot et år før alle norske engasjement er helt avviklet.
Hva er konsekvensen?
Nå er det jo ikke akkurat noen mangel på norske aktører som tilbyr refinansiering av forbruksgjeld, så nordmenn med behov for opprydding av privatøkonomien vil neppe tenke på om en tilbyder har blitt borte.
Og det kan godt tenkes at Northmill gjorde en feilvurdering som ikke satset bredere og hardere da banken etablerte seg i Norge i 2021.
Men på et vis er det litt symptomatisk for norsk fintech/finansnæring at når en svensk bank med vind i seilene melder at den skal øke veksttakten og ser mot Europa, så er ikke Norge en del av det kartet.
RELATERTE SAKER
→ Svenske Northmill sikter på EU-ekspansjon (TechEU)
→ (+) Pauser alle nye utlån i Norge (FinansWatch)
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.