FINSHIFT | ANALYSE
«Sosial shopping» – milliardfiasko for Klarna
Å snakke med en butikkansatt når du handler på nett, kunne virke som en god ide under pandemien, men ikke like mye da det ble mulig å besøke butikken igjen. Det ble en dyr erfaring for den svenske fintech-giganten.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Klarna selger sin virksomhet for «sosial shopping» til det svenske selskapet Bambuser, som er et av verdens største selskaper innenfor nisjen «video commerce».
I en pressemelding fra Bambuser kommer det frem at selskapet betaler maksimalt 15 millioner svenske kroner for å ta over virksomheten.
Det er omtrent en hundredel av det Klarna betalte for den britiske startupen Hero, som var opphavet til hele satsingen.
I juli 2021 betalte nemlig Klarna cirka 1,4 milliarder kroner for å få lagt beslag på Hero. Oppkjøpet var en del av Klarnas nesten absurde shopping-bonanza i 2021. Det endte til slutt med at Klarna brukte 13,75 milliarder på ti oppkjøp.
Hvorfor er dette interessant?
Ideen med «sosial shopping» er at den som handler på nett skal kunne ta kontakt med butikkmedarbeidere via video, chat eller tekstmeldinger. Dette for å skape en situasjon som ligner mer på det å være i en butikk, selv om kjøperen sitter hjemme foran datamaskinen.
Både «sosial shopping» og den nærbeslektede «live shopping» (en glorifisert TV-Shop for internett-generasjonen) var på tidspunktet for Hero-oppkjøpet to asiatiske megatrender, som Klarna trodde kunne få et gjennombrudd også i Europa og USA.
Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski hausset som vanlig opp hva Hero kunne bety for selskapet. «Oppslukende kjøpsopplevelser er noe som forbrukere vil forvente seg når de shopper online i dag, og varemerker som vil ligge foran, vil forsyne kundene sine med en mangfoldig og interaktiv måte å handle produktene på», uttalte han i juli 2021.
Åtte måneder senere var optimismen fortsatt til stede. Integrasjonen med Klarna var i full gang, og produktsjef David Fock fortalte Shifter at Hero, og to av de andre storkjøpene fra oppkjøpsfesten året før, Apprl og Pricerunner, alle var sterke komplement til Klarnas «pre-purchase»-segment.
Ytterligere et år senere, i april i fjor, var budskapet blitt et annet. I et intervju med Dagens Industri fortalte markedssjef David Sandström at satsingen ikke helt hadde gått etter planen.
«Det gikk skeis, må jeg ærlig si», sa Sandström og fortsatte:
«Vi ser mye til Kina, som vi gjerne tror ligger fem år foran oss. Iblant er de virkelig det, andre ganger ligger de på en parallell bane som aldri krysser vår».
Hero-satsingen ble døpt om til «Ask Klarna» og et nytt forsøk ble gjort som en personlig shoppingassistent ved kjøp av luksusprodukter.
Noe som heller ikke kan ha slått an særlig bra, med tanke på sist ukes salg.
Hva er konsekvensen?
Kjøperen Bambuser fremstår som fornøyde. I pressemeldingen skriver selskapet at man regner med å få tilført 10–14 millioner svenske kroner i årlige abonnementsinntekter på kort sikt og en betydelig vekst i både ARR og EBITDA på lenger sikt.
«Kjøpet stemmer perfekt med vår visjon», sier Bambuser-sjefen Maryam Gaharemani i pressemeldingen.
Klarna på sin side ser ut til å ha funnet svaret i kunstig intelligens. Intervjuet med Sandström fant sted kort tid etter at Sebastian Siemiatkowski hadde sett til at Klarna ble et av de aller første selskapene med en egen Chat GPT-plugin.
Produktsjefen snakker om at et kjøp ikke lenger begynner med et søk, men med en anbefaling (for øvrig enda en kinesisk megatrend). Det vil ende med e-handel 3.0, der målet er at produkter skal finne mennesker - ikke omvendt, og da er det nok ganske logisk at KI vinner over en videosamtale med en butikkansatt.
Relaterte saker
→ Klarna-flopp solgt til Bambuser - fører til milliardtap (Dagens Industri)
→ Klarna-sjefen fikset unikt samarbeid med Chat GPT (Dagens Industri)
→ Klarna gjør sitt andre milliardkjøp på tre uker
→ Klarna-toppen forteller hvordan fjorårets ti oppkjøp skal smeltes inn i organisasjonen