FINSHIFT | ANALYSE
Vipps lyktes ikke – nå vil både Klarna og Revolut prøve seg
Mobiltelefoni ser ut til å ha en helt spesiell tiltrekning på betalingsapper.

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Klarna blir mobiltelefonitilbyder i USA. Svenskenes rundt 25 millioner amerikanske brukere skal få mulighet til å tegne mobilabonnement rett i Klarna-appen.
For 40 dollar i måneden, cirka 400 kroner, skal de få ubegrenset med 5G-data, tale og tekstmeldinger. Den virtuelle operatøren Gigs tar hånd om driften og tjenesten skal bruke mobilnettverket til AT&T.
Klarnas rasjonale for satsingen er at deres egne undersøkelser viser at halvparten av alle amerikanere synes det er for vanskelig å bytte mobiloperatør, og ettersom Klarna ser seg som et selskap som sparer forbrukere for både tid og penger, og reduserer økonomiske bekymringer, er det bare logisk å utvide tilbudet med mobiltelefoni.
«Forbrukerne kjenner allerede til og elsker Klarnas supersmidige tjenester – og nå, med ett trykk i Klarna-appen, er de i gang med sitt nye mobilabonnement – uten stress, uten skjulte gebyrer, bare god verdi», uttaler Sebastian Siemiatkowski i en pressemelding.
Tidligere i vår meldte Revolut om lignende planer. For 12,50 pund i måneden, drøyt 160 kroner, skal britiske og tyske kunder få et abonnement med ubegrenset samtaler og meldinger, og 20 GB data i måneden.
Den tyske digitalbanken N26 ligger enda et skritt foran og har allerede lansert N26 SIM med small-, medium- og large-pakker på 10, 30 og 100 GB. Prisen ligger på henholdsvis 14, 20 og 35 euro.
Hvorfor er dette interessant?
Det er ikke uten grunn at FinShift lurer på om Klarna har tatt seg bryet med å ta en prat med sin nye samarbeidspartner Vipps. (Det er jo bare et par uker siden selskapene meldte at alle Klarna-kjøp nå kan betales med Vipps.)
Det er nemlig mye i tilbudet, måten det skal løses på, og unnskyldningen for å gjøre det, som minner om Vipps sitt forsøk på å gjøre det samme i 2020.
Muligheten å skaffe mobilabonnementet rett i appen er en åpenbar likhet. Måten Siemiatkowski argumenterer i sitatet over, er en annen.
«Kundene ønsker forenkling og 100 prosent transparent prising...» sa Rune Garborg ved lanseringen den første pandemihøsten.
Problemet for Vipps var at fortsettelsen på Garborgs sitat var: «når man har kjøpt data-rollover, og betalt for det, er det naturlig at man beholder dataen til den brukes opp».
Data-rollover var en forenkling som kundene ikke brydde seg så veldig mye om når konkurrentene samtidig begynte å tilby fri bruk av data i sine abonnementer. På akkurat det punktet har Klarna åpenbart tilpasset seg dagens realiteter.
At Vipps underveis bestemte seg for å fusjonere med Mobilepay og Pivo (som falt fra underveis), var selvfølgelig også en årsak til at mobilsatsingen ikke overlevde.
Vipps klarte aldri å få mer enn rundt 20.000 av selskapets rundt 4,5 millioner brukere til å tegne mobilabonnement. Man må nok forutsette at Klarna, Revolut og N26 har litt større ambisjoner enn at fire promille av kundemassen skal bli abonnenter.
Hva er konsekvensen?
Det store spørsmålet for de nevnte bankene, er om amerikanere, briter eller tyskere er åpnere for å velge en ny utfordrer enn hva nordmenn var. FinShift er ikke helt overbevist om at det er tilfelle. Det er bare å se på dominansen til Apple på mobiltelefoner. Der er andre nasjonaliteter sannsynligvis nok så like nordmenn i preferansene.
Mobiltelefoni er i tillegg et volumspill. Får du ikke mange nok abonnenter, er det nesten umulig å bli lønnsom. Det har mange aktører uten eget mobilnett fått erfare både i Norge og andre steder.
For Vipps gikk jo mobilsatsingen som kjent ikke så bra. To år etter starten ble de gjenværende 19.000 kundene i Vipps Mobil solgt til Ice. Regnskapene til Vipps viser at datterselskapet i løpet av sin korte levetid påførte Vipps tap på cirka 120 millioner kroner.
Skulle det gå like ille for de andre, kan man nok legge på en null på den summen.
Med tanke på at både Klarna og Revolut fortsatt drømmer om en børsnotering i USA, er mobilplaner med relativt høy risiko utvilsomt en ganske så modig satsing.
RELATERTE SAKER
→ Tæpp for å bytte: Klarna satser på mobiltelefoni (Klarna)
→ Revolut lanserer mobiltilbud og utfordrer tradisjonelle nettverk (Revolut)
→ N26 går inn på det tyske telekommarkedet (N26)
→ Vipps tapte 54 millioner på mobilsatsingen i 2021
→ Vipps Mobil legger på røret
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.