FINSHIFT | ANALYSE
Er Klarna i Vipps virkelig en trussel?
Nettbutikker og betalingsleverandører liker ikke samarbeidet mellom de to nordiske kjempene. Ser de nærmere på hva forbrukeren faktisk må gjøre før de kan utsette en betaling i Vipps, vil de neppe være like urolige.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
At Vipps for en måned siden åpnet for å bruke Klarna som alternativ for utsatt betaling i Vipps-appen, har falt flere norske aktører tungt for brystet.
Jens Koldenhof Rygg, norgessjef i betalingsselskapet Qliro, mener at et samarbeid mellom de to største aktørene innenfor sine respektive felt ødelegger konkurransekraften til andre.
– Dette er ikke annet enn et kuppforsøk fra Klarna. Og Vipps er gladelig med på det fordi de er redd for å miste relevans i konkurranse med Apple Pay, sa Rygg til E24 sist helg.
Qliro lanserte Avtalegiro som sin egen «kjøp nå, betal senere»-løsning i vår, sammen med Mastercard Payment Services.
– Vi ønsket å finne den beste måten for kunden å betale sine fakturaer på, som var enda enklere enn kortbetaling, og som forhindret kundene fra å betale kreditt med kreditt. Svaret på det var Avtalegiro, sa Rygg ved lanseringen.
Qliro tilbyr også Vipps som betalingsalternativ, og Rygg ønsker å fortsette med det, men sier samtidig at han «føler ikke akkurat at partneravtalen vår er så veldig mye verdt om dagen».
Noen uker tidligere, i forbindelse med lanseringen, gikk blant annet Blivakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal ut og var sterkt kritisk til samarbeidet mellom Vipps og Klarna.
Hans egen virksomhet har tatt et aktiv valg bort fra Klarna når det gjelder betaling. Årsaken er at Klarna-appen fungerer både som en netthandelsplattform og en betalingstjeneste. Brandsdal mener at det fører til at Blivakker-kundene aktivt kan bli ledet til noen av konkurrentene samme sted som de skal betale.
– Dette var en av hovedgrunnene til at vi forlot Klarna, sa Brandsdal til E24.
Sara Johansson, medgründer i det svenske betalingsselskapet Briqpay, skrev i et innlegg på Linkedin at samarbeidet mellom Vipps og Klarna nok er bra for forbrukerne, men ikke like gøy for nettbutikker som har valgt en annen BNPL-leverandør enn Klarna.
Hvorfor er dette interessant?
Så vidt FinShift kan huske, var det få kritiske stemmer da Vipps og Mobilepay i sommer flyttet inn som betalingsalternativ i Klarna-appen.
– Vi vil gjøre shopping så smidig som mulig, uansett hvilken betalingsmetode kunden velger. Vipps og MobilePay har en veldig sterk posisjon i Norden, uttalte Björn Bryngelson, Norden-sjef i Klarna, da.
Det er et budskap påfallende likt det Rune Garborg hadde da han åpnet dørene for Klarna i november.
– Det handler om å bygge en lommebok som gir folk frihet til å velge hvordan de vil betale. Det er over 2,5 millioner Klarna-brukere i Norge, og da er det helt naturlig å inkludere Klarna som en del av Vipps-lommeboken, sa Vipps-sjef Garborg i en pressemelding.
Men da var altså samarbeidet plutselig blitt mer problematisk.
Det er lett å se at både nettbutikker og betalingsleverandører kan føle seg truet når to giganter som Vipps og Klarna finner sammen, men er trusselen så stor som kritikerne mener?
Det kan diskuteres. Det skal tross alt en ganske så aktiv innsats til før en kunde har gjort seg klar til å betale med Klarna i Vipps, og da er det fortsatt begrenset hvilke betalinger som kan utsettes.
FinShift har gjennomført prosessen for å sjekke hva som må gjøres for å aktivere Klarna og hvordan det etterpå kan brukes:
► Først må man aktivere Klarna-saldo i appen og skaffe seg Klarnas debetkort.
► Så må kortet legges til i Vipps-appen. Det er nemlig kortet som registrerer at man som kunde har valgt utsatt betaling hos Vipps.
► Klarna kan ikke brukes som betalingsalternativ når man tæpper med Vipps.
► Klarna kan bare brukes ved netthandel.
► Det går ikke an å gjøre Klarna til standard betalingsmåte. Kunden må aktivt velge utsatt betaling med Klarna ved hvert betalingstilfelle.
Vegar Heir, kommersiell direktør i Vipps, forklarer det på følgende måte i E24:
– Det at Vipps tilbyr Klarna som et betalingsalternativ, betyr ikke at butikken inngår noe samarbeid med Klarna, eller at noe endrer seg i deres forhold til Vipps. Betalingen skjer fortsatt helt som før i Vipps, og butikken får pengene på samme måte, til samme pris, og uten noen nye avtaler eller bindinger.
Hva er konklusjonen?
Selv om nordmenn har begynt å ta i bruk mobilen som et betalingsalternativ i et rasende tempo, er plastkortet fortsatt den vanligste betalingsformen.
Og selv blant dem som har byttet til mobil betaling, blir det første store valget om de skal bytte fra Apple Pay eller Google Pay til Vipps, ikke hva de eventuelt skal gjøre inne i Vipps eller Mobilepay.
Og at Klarna tilbyr et debetkort, er fortsatt et rimelig ukjent fenomen, selv blant folk som er så interessert i betalinger at de har klart å aktivere tæpping med Vipps i telefonen.
At Klarna og Vipps kan bli sett på som to store stygge betalingsulver av konkurrentene, er ikke vanskelig å skjønne. Men muligheten til å utsette en betaling med Klarna i Vipps-appen, er neppe handlingen som får ulvene til å blåse nettbutikkene over ende.
RELATERTE SAKER
→ Nå flytter Klarna inn hos Vipps
→ Nå er Klarna i Vipps-appen: – Misbruk av markedsmakt (E24)
→ Klarna inn i Vipps – Blivakker-gründer kritisk (E24)
→ (FinShift) Nå blir tæppe-konkurransen tøffere
→ Nå kan alle Klarna-kjøp betales med Vipps
→ (+) Lanserer «kjøp nå, betal senere» med Avtalegiro: – Sinnssykt kult
→ Sara Johansson, innlegg på Linkedin
Likte du denne saken? Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.