FINSHIFT | ANALYSE

Nå blir tæppe-konkurransen tøffere

Med Klarnas inntog på tæpping kan det bli nødvendig for Vipps å begynne å tenke på mer enn bare å perfeksjonere selve betalingsøyeblikket. 

Klarna lanserer «tap to pay»
Publisert

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.

Hva er saken? 

Klarna lanserer «tap to pay» eller tæpping, som Vipps Mobilepay har klart å etablere som en akseptert norsk oversettelse så til de grader at folk flest tenker Vipps når det hører tæpping.

Om Klarna klarer å rokke ved det bildet, er nok tvilsomt. Men at Klarna nå blir en ny konkurrent som vil trenge seg inn og ta i bruk NFC-funksjonaliteten i mobiltelefonen, er en spennende utvikling.

– Med «Tap to Pay» kommer vi nærmere vår visjon om at Klarna skal være «overalt for alt». Nå kan du enkelt sette opp en fleksibel betalingsplan og tæppe for å betale på sekunder, alt innenfor Klarna-appen, sier David Fock, produkt- og designsjef i Klarna i en pressemelding.

Klarna kommer inn med et konsept som skiller seg litt fra andre lommebøker, der det er mulig å legge inn mange ulike betalingskort. Det er nemlig bare Klarnas eget debetkort, som er tatt frem sammen med Visa, som det kan tæppes med, og for å kunne bruke det må du fylle på med penger i Klarna-appen. 

Klarna kan også lokke brukerne med cashback på kjøpene og mulighet til å velge utsatt betaling som et alternativ.

Hvorfor er dette interessant? 

Det er godt mulig at Klarnas tæppe-lansering faktisk er et resultat av at Vipps Mobilepay lanserte betaling med Visa og Mastercard i appen i september.

Vipps har jo på mange måter brøytet betalingsveien for alle andre som har vurdert å lage en skikkelig betalingslommebok. For ett år siden var Vipps den første lommeboken i verden som utfordret Apple Pay og Google Pay på deres egen hjemmebane. Selv om det tok lenger tid enn ventet var det logisk at Vipps også ble først med å få plass betaling med de to betalingskjempene i lommeboken.

Og nå kan andre aktører nyte godt av det arbeidet. Faktum er at Visa har passet på tilfellet å fortelle verden at Visa nå står bak fire nye digitale lommebøker i Europa. 

Utover Vipps Mobilepay og Klarna, har spanske BBVA Pay samarbeidet med Visa og blir den første appen som tokeniserer kortinformasjonen på en sikker måte. Bancomat, som er Italias svar på BankAxept, har annonsert et pilotprosjekt, som skal føre til at Bancomats lommebok, som er basert på Visas nye lommebokløsing, Visa Pay, kan brukes i alle italienske terminaler som tar Visa. 

Vipps Mobilepay virker imidlertid ikke overdrevet stresset over at flere vil være med å kjempe om plassen for foretrukken lommebok i en brukers mobiltelefon. Kommersiell leder i selskapet, Vegar Heir, sier til BankShift:

– Den største konkurrenten vår er ikke Klarna, Apple Pay eller Google Pay. Det er jo folk som fortsatt betaler med plastkortet sitt. At det blir flere som hjelper til med å få konvertere dem i et raskere tempo er bare bra, sier Heir.

Han mener også at Vipps Mobilepay er godt posisjonert på sine nordiske markeder med en betydelig større brukerbase som allerede har appen installert på sine telefoner.

Hva er konklusjonen? 

Klarna utgjør uten tvil et interessant nytt tilskudd til den store lommebokkampen, og en av mange flere som man må utgå fra vil dukke opp.

Det er også fullt mulig at Klarna kan bli en litt skumlere utfordrer enn hva Vipps Mobilepay vil innrømme. 

Apple Pay og Google Pay er originalene som skal utfordres. Begge er per i dag rene betalingstjenester, mens Vipps og Klarna i mye større grad spiller på tjenester som blir lagt på toppen.

Rune Garborg har tidligere uttalt i BankShift at betaling med Visa og Mastercard, slik at Vipps-appen kan brukes over hele verden var avgjørende for å komme opp nivå med Apple. For å få et overtak må det mer til.

– Derfor jobber vi nå med å bygge lokal konkurransekraft, som lojalitetsprogrammene , som differensierer seg positivt fra Apple, sa Garborg i januar i år.

Men nettopp slike ting er også Klarna rimelig gode på, og om vi skal være helt ærlige at kjennskapen til Klarna er omtrent på nivå med Vipps, i hvert fall om vi ser Norden som et marked.

Så dette blir en interessant kamp å følge.

RELATERTE SAKER

→ Nå kommer Klarna med tæpping
→ Etter to utsettelser kan man til sist betale med Vipps over hele verden
→ Utvider tæpping til hele Norden
→ Lavere inntektsvekst for Vipps – tror fortsatt hårete resultatmål kan innfris

Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.