FINSHIFT | ANALYSE
KI-handel – betalinger = vindusshopping
KI-agenter som hjelper oss å handle på nett er ventet å bli det neste store innen kunstig intelligens. Da må noen sørge for at betalingen fungerer.

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
I forrige uke gikk tre av de største betalingskjempene «all in» på det som forventes å bli en av årets store trender – «agentic commerce» – det vil si autonome KI-agenter som tar over jobben med å søke etter produkter, sammenligne priser og til sist gjennomføre et kjøp og betale på vegne av sin menneskelige oppdragsgiver. Selvsagt har KI-agenten først fått innsikt i preferansene, betalingsevnene og betalingsmidlene til sin matmor eller matfar.
► Visa gjennomførte en av sine største produktlanseringer noensinne, der hovednummeret var plattformen Visa Intelligent Commerce (VIC) som legger grunnlaget for at KI-agentene kan utføre sikre, tokeniserte transaksjoner i global skala.
► Mastercard lanserte Agent Pay, som også erstatter tradisjonell betalingsinformasjon med digitale tokens for å forbedre sikkerheten. Brukerne definerer regler og begrensninger som styrer KI-agentens kjøpsatferd.
► Paypal valgte en litt annen vei og lanserte utviklingverktøyet Agent Toolkit og såklate tilgangstokens som lar KI-agentene interagere med Paypals betalingsplattform gjennom API-er.
I den forventede omstøpningen av dagens e-handel, vil det ikke lenger være et søk på Google som gir kunden anbefaling om beste kjøp; det tar et spørsmål til ChatGPT, Perplexity, eller noen av de andre store KI-aktørene, hånd om.
Men for å virkelig lykkes trengs det en ting til ... penger til selgeren.
Visa konsernsjef Ryan McInerney oppsummerte nøkkelutfordringen kort og konsist:
– Uten betalinger finnes det ingen KI-handel – bare vindusshopping, sa McInerney på det livestreamede eventet «Global Product Drop», som FinShift fulgte.
Hvorfor er dette interessant?
«Fremveksten av agenthandel er et jordskjelv innen digital handel, som vil få store konsekvenser for kunder, butikker og finansielle institusjoner», sier Jerry Sheldon, analytiker i rådgivningsfirmaet IHL til nettstedet Pymnts.com.
«Søk vil uunngåelig bli erstattet av en forståelse av kundens hensikt. I stedet for ti blå lenker, vil kunden få et antall tilrettelagte forslag på produkter, sammenligninger og til og med tilbud basert på profil og kjøpsvaner», sa Martin Balaam, sjef i Pimberley, et selskap som jobber med produktdata på vegne av handlere, produsenter og distributører.
Med andre ord: Butikker og nettplattformer må tilpasse seg en virkelighet der kjøpsbeslutninger tas av algoritmer, ikke mennesker. Markedsføring og konvertering må optimaliseres for KI, ikke kun for øynene til en tilfeldig scrollende kunde.
Og selv om dette kan føre til en aldri så liten revolusjon i brukermønster, et det siste trinnet seg påfallende likt. Penger skal flyttes fra kjøpers konto til selgers konto, raskt, sikkert og sømløst.
For at betalingsaktørerene skal klare å smelte sammen kunstig intelligens med betaling, er det to ting som peker seg ut som ekstra viktige: tokenisering og tillit.
Tokenisering av betalingskort ved e-handel har aktører som Visa og Mastercard holdt på med en god stund, og ambisjonen er at kortnummeret som vi er vant til skal være borte før 2030, noe som radikalt vil minske mengden svindeltilfeller. Det er et tiltak som vil være helt nødvendig for å oppnå neste punkt - tillit.
Å la en KI-agent håndtere dine penger, krever en trygghet om at den ikke bare kan – men bør – få gjøre det.
Visa beskriver VIC som en tillitsplattform bygget av tre teknologiske byggesteiner:
► KI-klare betalingskort: Kortdata tokeniseres og bindes til spesifikke agenter, med høy sikkerhet og kontroll.
► Sikre API-er: Nye grensesnitt sikrer at betalingsintensjon og datatilgang bekreftes på tvers av alle involverte aktører.
► Personalisering: Ved hjelp av innsikt fra milliarder av transaksjoner kan anbefalinger og kjøpsopplevelser skreddersys, uten at brukerens eierskap til egne data svekkes.
Hva er konsekvensen?
Når Visa-toppen Jack Forestell demonstrerer hvordan KI-agenten hans planlegger og bestiller en kjapp ferietur til Florida, med flybilletter, hotell, middager og fritidsaktiviteter, basert på hans egne preferenser i løpet av sekunder, ser det utvilsomt forlokkende ut for den som gjerne bruker en time bare på å bli sikker på at flybilletten er den beste og den billigste.
At markedet tror at dette er noe folk vil ha, er åpenbart. Ifølge en prognose fra firmaet Marketsandmarkets kan vi vente nesten en tidobling i markedsstørrelse i løpet av 20-tallet, fra 5,1 milliarder dollar i 2025 til 47,1 milliarder i 2030. Riktignok omfatter disse tallene alle typer KI-agenter, ikke bare de shoppende, men det gir en pekepinn om hvilken vei det går.
Likevel sitter FinShift igjen med en følelse av at dette er en revolusjon som nok vil ta litt lenger tid enn hva entusiastene tror – av en enkel grunn: tillit og vaner.
I en verden der vi nærmest daglig fôres med nyheter om stadig mer sofistikerte metoder for å svindle folk på penger, både fra mennesker og maskiner, vil det for mange sitte langt inne å overgi noe som helst kontroll over pengene til en KI-agent.
At en autogiro-betaling som automatisk trekker penger fra bankkontoen din på mange måter kan ligne, spiller ingen rolle. Så rasjonelle er ikke folk flest.
Og når det gjelder vaner, kan vi jo bare se på folks betalingsvaner. Selv om veksten i antall mennesker som velger mobilen i stedet for betalingskortet når det skal betales, er det fortsatt en solid overvekt i kortbrukere.
RELATERTE SAKER:
→ Visa lanserer «agenthandel» og betaling med stablecoin→ Visa vil gi «AI-agenter tilgang til ditt kreditt card (Euronews)→ KI endrer måten mennesker shopper på. Dette er hva det betyr for varemerkene. (Harvard Business Review)→ Visa, Mastercard og Paypal fyrer opp under boom for AI-agent-handel (pymnts.com)→ (+) KI-agenter i 2025: En omfattende granskning og prognose (Medium)
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.