BETALING

Nå kommer Klarna med tæpping

Vipps får konkurranse i mobilen fra nytt hold, men tar utfordringen med ro.

Klarna lanserer «tap to pay»
Publisert Sist oppdatert

Klarna gir tæppekonkurransen et nytt ansikt og blir en ny aktør som tar i bruk NFC-antennen i mobiltelefonen. Tirsdag lanserer den den fintech-kjempen tæpping på 14 europeiske markeder.  

– Med «Tap to Pay» kommer vi nærmere vår visjon om at Klarna skal være «overalt for alt». Nå kan du enkelt sette opp en fleksibel betalingsplan og tæppe for å betale på sekunder, alt innenfor Klarna- appen, sier David Fock, produkt og design-sjef i Klarna i en pressemelding.

Et år siden verdenspremieren

Det har gått nesten et år siden Vipps Mobilepay lanserte tæpping med mobiltelefonen, og tok opp konkurransen med Apple Pay på Iphone, og  Google Pay på Android-telefoner. 

Etter det har det faktisk kommet uventet få andre lommebøker som utfordrer Pay-aktørene på samme måte.  Swish lanserte for alle del «tap to pay» ett par dager etter Vipps Mobilepay, men det var på Android-telefoner og med en bank. Etter det har det egentlig ikke vært skrevet noe særlig om tilbudet. Det som i flere år var nordmenns bakdør til Apple Pay, britiske Curve, kom en lommebok i mai, men ellers har det vært ganske så tynt, inntil nå.

Litt tæppe-forskjell

Klarnas tæppe-tjeneste skiller seg litt fra lommebøkene til Vipps, Apple eller Google. Det er nemlig bare Klarnas eget debetkort, som er tatt frem sammen med Visa, som det kan tæppes med, og for å kunne bruke det må du ha fylt på med penger i Klarna-appen. 

På den andre siden kan Klarna lokke med cashback på kjøpene og en mulighet å skifte fra direktebetaling med debetkortet til en av Klarnas BNPL-løsninger.

Frykter ikke konkurransen

Hos Vipps Mobilepay mottar man nyheten med ro.

– Vi frykter ikke konkurransen fra Klarna. Vi har en mye større brukerbase der de fleste allerede har appen nedlastet, de trenger bare å aktivere Vipps så er det i gang. Klarna vil trenge tid for å rekruttere brukere, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps Mobilepay til BankShift.

– Men samtidig bygger Klarna brukermasse på en måte som er mer likt Vipps, med tjenester utover betaling som knytter brukeren tettere til appen. Kan ikke det være føre til en vel så vanskelig konkurranse som Apple Pay står for på ren betaling?

– Hvilke tjenester som ligger på toppen, som cashback og lojalitetsprogrammer, vil være en kjempeviktig del av konkurransen, sier Heir

Regner med langt flere aktører

Heir tror at Klarna er bare begynnelsen på en mobilrevolusjon. Han regner med at det vil komme langt flere aktører som kan trekke veksler på at Vipps Mobilepay banet vei for å få åpnet NFC-chipet i mobiltelefonen både regulatorisk og teknisk.

Ikke minst at Vipps Mobilepay i høst fikk på plass tæpping med kort fra Visa og Mastercard i lommeboken.  Også Klarna bruker nettverket til Visa for betalingene.

– Vi kommer få se enda flere aktører på dette området, De skulle ikke overraske om noen av digitalbankene velger å eksperimentere med en egen lommebok, eller at noen av de store kjedene gjør det, kanskje innen varehandel.

Likevel er det ikke lommebøkene for per i dag utgjør den største konkurransen.

– Den største konkurrenten vår er ikke Klarna, Apple Pay eller Google Pay. Det er jo folk som fortsatt betaler med plastkortet sitt. At det blir flere som hjelper til i med å få konvertere dem i et raskere tempo er bare bra, sier Heir.