FINSHIFT | ANALYSE

Når et etablert banksamarbeid ikke er nok

Å finne sammen med en bank har ofte blitt fremhevet som en vei til suksess for en liten fintech. Det kan være en sannhet med modifikasjoner.

Per Nestor Warp og Stian Davidsen startet Axeptia sammen. Når har selskapet meldt oppbud.
Publisert

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.

Hva er saken? 

Fredag måtte fintech-selskapet Axeptia Credit Intelligence melde oppbud. Ifølge oppbudsbegjæringen hadde selskapet en gjeld på 700.000 kroner.

Aktiva i selskapet består hovedsakelig av rettighetene til teknologien bak kredittstyringsverktøyet som Axeptia har utviklet. Ifølge bostyrer Karianne Evje Skiaker i Advokatfirmaet Haavind AS har flere interessenter allerede tatt kontakt om et mulig kjøp.

– Vi håper å få en avklaring av et mulig salg i løpet av kort tid, sier Skiaker til BankShift.

Nøyaktig hva som ligger bak oppbudsbegjæringen er ikke kjent. Verken daglig leder og gründer Per Nestor Warp eller styreleder og største investor Peter Tang Thomsen har foreløpig ønsket å kommentere situasjonen.

Hvorfor er dette interessant? 

I begynnelsen av 2022 ble Axeptia det første eksterne selskapet som fikk distribuere et produkt via Danske Banks bedriftsplattform District.

Først på det norske markedet og et år etterpå ble Axeptias SaaS-løsning for bedrifter, som er opptatt av aktiv kredittstyring, tilgjengelig også for Danske Banks nordiske kunder.

Til tross for at det tok nesten 1,5 år fra intensjonsavtalen mellom fintech og bank ble signert til produktet faktisk ble tilgjengelig i plattformen, har avtalen på mange måter vært et sjeldent eksempel på at det er mulig for stor og liten å finne sammen innen finans.

De gjensidige lovordene har i hvert fall ikke manglet.

– Dette er den første kredittinnsikt- og kreditthåndteringsløsningen i en bedriftsnettbank, kanskje i verden. Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen som kan tilby en løsning som ligner det Axeptia har fått til, sa Erling Kristian Kjørsvik, global produkteier i Danske Bank til Shifter i januar 2022.

Han har senere fortalt BankShift at kundene som har tatt i bruk løsningen, ikke har kunne tenke seg å være uten den.

Gründer Per Nestor Warp startet 2024 med å fortelle at fjoråret hadde gitt en inntektsvekst på 30 prosent, og at den første svenske kunden var i ferd med å ta i bruk Axeptias kredittverktøy.

Likevel er det altså «game over» mindre enn et år etterpå.

Nå er FinShift ikke kjent med detaljene rundt konkursbegjæringen, men sett utenfra kan de se ut til at ikke engang en nordisk storbanks egen bedriftsplattform var en sterk nok distribusjonskanal til å generere nok inntekter til oppstartsselskapet.

Med tanke på at samarbeidet mellom Axeptia og Danske Bank på mange måter har vært et skoleeksempel på den typen samarbeid som mange mener kan være med på å løfte fintech-næringen, er det dårlig nytt at det ender med konkurs.

Hva er konsekvensen? 

At kredittverktøyet til Axeptia bare forsvinner, er lite sannsynlig. At bostyrer allerede har blitt kontaktet av flere interessenter, peker mot at teknologien vil få nye eiere i løpet av kort tid.

Hvem det blir, gjenstår å se, men med tanke på at Danske Bank angivelig har veldig fornøyde bedriftskunder som bruker Axeptia, må banken nok holdes som en knapp favoritt til å ta over.

Relaterte saker

→ Axeptia konkurs - flere er interessert i boet
→ (+) Axeptia: – Når 2024 er over skal vi ha kunder i alle de nordiske landene
→ Danske Bank mener denne startupen har utviklet noe som ingen andre banker har

Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.