FINSHIFT | ANALYSE
Tøft for kryptokunst på konkurssalg
Svenske myndigheter prøver å selge NFT-er på auksjon. Om det er den kunstneriske kvaliteten eller at man ønsker betalt i kroner som gjør at interessen er laber, er uklart.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Den svenske Kronofogdemyndigheten, tilsvarende Namsmannen, prøver seg på å selge kryptokunst på auksjon for første gang.
Det er to digitale lommebøker som inneholder både såkalte NFT-er (Non-Fungible Tokens) og verdier i bitcoin eller ethereum. De er lagt ut for salg på myndighetens auksjontorg for henholdsvis 660.000 og 740.000 kroner.
– Dette er helt nytt for oss, men det er bra at vi har fått dette til. Kryptokunst skal ikke være en måte å gjemme vekk verdier. I noen sammenhenger kan det også være en måte beslagta gevinster fra kriminell aktivitet, sier Katarina Ernman, seksjonssjef på myndighetens kontor i Malmö.
Med en drøy uke igjen av auksjonen, ser det ikke helt lovende ut. Til tross for at startprisen er halvparten av den fastsatte verdien, har ingen av lommebøkene fått inn et eneste bud.
Hvorfor er dette interessant?
Nå skal man kanskje ikke være overrasket over at det svenske «kunstsalget» går tregt. Bildene over tilhører en av de to lommebøkene som er på auksjon, og hvorfor noen mener de har en verdi i det hele tatt, er mer enn hva FinShift skjønner.
De får FinShift til å tenke på pandemien og tiden da «Bored Ape Yacht Club» herjet rundt og angivelig genererte salg for flere milliarder dollar og fikk kjendiser som rapperne Eminem og Snoop Dogg, talkshow-verten Jimmy Fallon og NBA-stjernen Stephen Curry til å bla opp store penger for en digital ape.
Apene var i alle fall litt popart-kule på sin måte. Men de var også en del av den såkalte web3-hypen og troen på at både mennesker og bedrifter var nødt til å etablere seg i metaverset.
For eksempel etablerte både Brønnøysundregistrene og Skatteetaten kontor i metaverset Decentraland og etter hva FinShift vet så eksisterer kontorene fortsatt, selv om man kan mistenke at det neppe er kø på dem om dagen.
«Bored Ape Yacht Club» er også langt fra hype-toppen i 2022, men «apestrekene» har faktisk klart å beholde mer av verdien enn hva man skulle kunne tro. Ifølge nettstedet Cryptoslam var snittprisen på en ape litt over 20.000 dollar, rundt 200.000 kroner nå i november.
Hva er konklusjonen?
FinShift tviler sterkt på at NFT-kunst noensinne vil bli en etablert kunstform. Det kommer sikkert til å dukke opp ape-paralleller som kan skape pyramidespill-lignende hysterier også i fremtiden, men mer enn det blir det neppe.
Om man skal snakke kunst og token har vi mye større tro på det som DNBs Ole Martin Sunde snakket om i BankShift nylig – tokenisering av eiendeler: alt fra juveler til eiendom eller kunst. At tavlene som faktisk henger på veggen hjemme hos folk får et token som representerer verdien av kunstverket i en digital økonomi og kan omsettes på andre måter enn via en auksjon.
Når det er snakk om auksjoner, det kan være at det bare ikke er bristende kunstnerisk kvalitet som gjør at den svenske Kronofogden sliter med salget.
– De som handler med kryptokunst gjør det på utenlandske nettsteder og betaler med kryptovaluta. Vi har undersøkt hvilke alternativer som er mulige for oss og har kommet frem til at vi selger via Auktionstorget og at betalingen skal gjøres med kroner, uttaler kronoinspektør Roger Lagerström, som er ansvarlig for salget på Linkedin.
Svenske kroner som betaling for kryptokunst. Lykke til, sier FinShift ...
RELATERTE SAKER
→ (+) Kronofogden auksjonerer bort beslaglagt kryptokunst (Dagens Industri)
→ Linkedin-post fra den svenske Kronofogden
→ (FinShift) Finansielle apestreker
→ (+) DNB om «token»-økonomien: – Vi er ikke drevet av frykt for å miste kunder, men av å være relevante
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.