STRATEGI

Danske Bank: Har tatt igjen inntjeningen uten personmarkedet

Norgesavdelingen til Danske Bank har ifølge landssjefen nå høyere inntekt enn i tilsvarende periode da banken hadde sin fulle personmarkedsportefølje. Og det er riktig satsing på de rette kundene som ligger bak, forteller han.

Landssjef i Danske Bank Erlend Angelfoss, Q1 2025.
Norgessjef Erlend Angelfoss i Danske Bank.
Publisert

I kvartalsresultatet til Danske Bank finner man lite tall om den norske driften, annet enn utlånsvolumet i danske kroner. Det som er tydelig, er at denne har økt det siste året - nå som vi snart ser at et år er gått etter at banken solgte sin personmarkedsportefølje i Norge.

– Det var helt klart en riktig beslutning av oss å fokusere på bedriftsmarkedet i Norge. Vi har hatt veldig god utvikling, og vi har nå kommet så langt at inntektene våre i Norge er større i tredje kvartal 2025 enn de var i tredje kvartal 2023, da vi fortsatt hadde personmarkedet inne. Det forteller litt om veksten vi har hatt, og hvor riktig denne satsingen var, sier landssjef Erlend Angelfoss i Danske Bank Norge til BankShift.

Derfor er norgessjefen, ikke overraskende, også fornøyd med hvordan driften har vært gjennom tredje kvartal i år.

– Kort oppsummert, har det vært veldig bra. Vi er godt fornøyd med mange ting. Vi har en veldig positiv utvikling på aktivitetene våre, både mot små- og mellomstore bedrifter, og de største, sier Angelfoss.

Ikke enkelte, men bredt

På spørsmål om det er enkelte markeder Danske Bank har klart å øke inntektene og ta markedsandeler i, svarer landssjefen at det er nettopp det som er så positivt, at det ikke bare er enkelte steder banken har sett vekst.

– Det skyldes ikke bare ett enkelt område, men et bredt, sammensatt utvalg av både produkter og kunder. Vi scorer veldig godt på koordinering av teamene våre, slik at kundene opplever at vi har god analysekapasitet, ser hvilke behov de har, og kan tilby et bredt spekter av løsninger. Det er måten vi bruker verktøykassen på som kanskje skiller oss litt ut fra konkurrentene, sier Angelfoss.

– Innholdet kan i noen tilfeller være likt, men måten vi bruker verktøyene på, gjør at vi skiller oss ut positivt, legger han til.

Angelfoss peker på at Danske Bank har hatt sitt høyeste investeringsbudsjett noensinne i 2025, og budsjettet blir høyere i 2026.

– Det aller viktigste handler om å skape mer butikk. Med det mener vi å kapre flere kunder og å selge rådgivningstjenestene våre på en måte som skaper mer inntekt. Det har vi hatt god suksess med, som et resultat av satsingen banken har gjort, sier han.

Kundeutvalg har vært viktig

Det har vært mye skriverier i mediene og på nyheter om at norske bedrifter står overfor en utfordrende tid. Tilbakemeldingene fra bankene har derimot vært ganske positive i etterdønningen av pandemien. Det mener også Angelfoss at gjenspeiles i kundeporteføljen til Danske Bank.

– Det er litt overraskende hvor rolig markedet har håndtert urolighetene, både politisk og gjennom ulike krigshandlinger. Men vi har valgt kunder som har best bruk for oss. Altså typisk bedrifter som trenger en bank med lokal tilstedeværelse og internasjonal kompetanse. For en liten, åpen økonomi som Norge er, er det viktig for mange bedrifter som skal ut i verden, at vi har denne erfaringen, sier Angelfoss.

– Utvalget kunder vi har, har nok også hjulpet oss på reisen. Samtidig har det vært en viss mismatch mellom det man leser i avisene og det vi faktisk opplever i markedet. Vi er veldig optimistiske til norsk økonomi og hvordan den vil utvikle seg videre. Danske Bank har valgt å satse tungt i Norge, og vi ansetter flere spesialister innenfor ulike felt. Samtidig nyter vi godt av investeringene banken gjør globalt innen produktutvikling og prosessforbedringer, sier Angelfoss.

Fornøyde kunder = fornøyde ansatte

Låneboken vokser og inntektene, ikke bare fra lån, men også investment banking og andre produkter, vokser, som i tidligere kvartaler. Og en ting Angelfoss har lagt merke til, er at når banken går godt, så trives også kunder og ansatte.

– Vi er veldig godt fornøyd, og det får vi også bekreftet gjennom kundeundersøkelser, både gjennom eksterne benchmark-undersøkelser i SMB-segmentet, og gjennom Prospera-undersøkelsen. I SMB-segmentet ser vi nå at avstanden til de som topper, minskes. Så håper vi å snart kunne gå forbi. Mens det for undersøkelsene mot de største kundene, så tar vi førsteplassen i over halvparten av undersøkelsene som er gjort i år, sier Angelfoss.

– Så når vi gjør det bra i markedet, og kundene er fornøyde, ser vi og at medarbeiderne er fornøyde. Engasjement-undersøkelsen viser at ansatte i Danske Bank stadig blir mer fornøyde og synes det er spennende å jobbe her. Det har en selvforsterkende effekt, og vi føler at vi er på rett vei, legger han til.