RESULTAT
Danske Bank mener storkunder snur fra «kostnadsbevisst til mer offensiv vekstmodus»
Men det er SMB-markedet som sørger for vekst her til lands.
Danske Bank, som er i ferd med å selge seg ut av det norske personmarkedet, er ute med årets første kvartalstall. Banken leverer fortsatt sterke veksttall (se faktaboks), men har i likhet med Nordea sluttet å rapportere egne tall for den norske filialen.
Likevel gis det hint om hvordan det går her til lands. I Norge reflekteres retningsendringen fra personmarked til rendyrket bedriftsbank i spesielt gode tall fra nettopp bedriftsmarkedet - selv om personkunder fortsatt rekrutteres aktivt ettersom antallet kunder påvirker prisen de får for porteføljen til høsten.
– Den norske filialen av Danske Bank legger frem svært gode tall for første kvartal, blant annet drevet av høy aktivitet i bedriftsmarkedet, sier Erlend Angelfoss, landssjef i Danske Bank Norge.
– Her vokser Danske Bank mer enn markedet. Høy utlånsvekst innenfor SMB-segmentet gjør at vi kaprer markedsandeler. Vi ser at optimismen i næringslivet er tilbake. Norsk økonomi har hatt en positiv utvikling i første kvartal og styrer mot en myk landing, mener han.
Også i storkundesegmentet, som har vært tregt, opplever banken nå at selskapene er på vei «fra en kostnadsbevisst til mer offensiv vekstmodus».
Danske Bank Norges beskriver den samlede porteføljen, både i person- og bedriftsmarkedet, som «meget robust».
I fjor sommer varslet Danske Bank at banken ville selge personkundevirksomheten i Norge, og i vinter ble dette godkjent av både Konkurransetilsynet og Finanstilsynet.
Transaksjonen med Nordea er forventet sluttført i løpet av fjerde kvartal inneværende år. Det har blitt spekulert i om banken vurderer å droppe det norske markedet som helhet, noe som ble kontant avvist i et intervju med BankShift i april.
Grønn profil, men oljen består
I pressemeldingen skriver banken at det er en vedvarende prioritering å tilrettelegge for omstilling fra fossile til fornybare energikilder. Dagens Næringsliv kunne imidlertid nylig melde at bankens øvrige strategi som innebærer å kaste ut fossil energi fra fondene de forvalter, ikke gjelder i Norge. En spørreundersøkelse viste at kundene ønsket å beholde oljeselskapene
«Danske Bank fortsetter å være størst på utstedelse av grønne obligasjoner i Norden og totalt ble mer enn halvparten av alle nordiske obligasjonslån utstedt med bærekrafts-label i det som ble et rekordkvartal for bærekraftige obligasjoner i Norden,» skrives det i pressemeldingen.