BEDRIFTSMARKED

Eika varsler storsatsing i bedriftsmarkedet: – Har forlatt en tilstand der vi har vært fokusert på å flytte kjernebank

Etter å ha flyttet bankene over til Tietoevry, flytter Eika Gruppen søkelyset mot mer automatisering i bedriftsbanken.

Direktør for bedirftsmarked Kristian Sundal-Thoresen i Eika Gruppen.

Etter en prosess på nærmere to år med å flytte alle bankene i Eika-alliansen over fra kjernebanksystemet til SDC til Tietoevry, er Eika nå i full sving med å utvikle nye produkter for bedriftsmarkedet.

– Vi har forlatt en tilstand der vi har vært fokusert på å flytte kjernebankplattform og tilpasse oss. Det har vært mye arbeid, men nå er vi virkelig på gang, sier direktør for bedirftsmarked Kristian Sundal-Thoresen i Eika Gruppen til BankShift.

En av årsakene til at Eika ønsket å bytte til Tietoevry var større frihet til å legge sine egne tjenester på toppen av kjernebankplattformen, som ikke var mulig på SDC, fortelles det fra Eika.

– Historisk har det ikke vært like stort fokus på BM som det har vært på PM. I tillegg har prosessen vært tung med å få alle bankene over og utviklingskapasiteten har måttet lide litt. Vi har jobbet med å styrke de åpenbare tingene som vi ser at vi har manglet, som kanskje konkurrenter har hatt, så året har handlet om å levere som konkurrentene, sier Sundal-Thoresen.

Når det kommer til hvordan Eika skal velge ut hva som skal prioriteres av utvikling fremover, påpeker direktøren at det blir gjort i tett dialog med bankene i Eika, der bankene sitter ved rattet og «gasspedalen og bremsen».

– I alliansen prioriterer det hardt med tanke på kost/nytte. Sammen med bankene analyserer vi det rådgiverne trenger for en mer effektiv hverdag, og de løsninger som har størst kunde- og kommersiell verdi. Bankene er som regel ganske enige i hva de ønsker seg av tjenester, sier Sundal-Thoresen.

Automatisering utover høsten

De neste ukene og gjennom høsten forteller Eika at det vil komme «en rekke nye tjenester og løsninger». Blant de er en digital lånesøknad på BM, der kunde og rådgiver blant annet kan kommunisere med hverandre i låneprosessen. 

Digitalisering og selvbetjening er to hovedpunkter for Eika Gruppen fremover.

– Vi ønsker å legge mer til rette for mer selvbetjening i nettbanken. Mobilbanken er mer et verktøy for ledere på farten, når de må gjøre enkle godkjenninger for eksempel. I nettbanken ønsker vi å tilgjengeliggjøre kjøp og bestilling av produkter og tjenester, og at dette er prosesser som blir automatisert.

– I dag er flere disse prosessene manuelle for rådgiver, og det sparer mye tid for både kunde og rådgiver at disse blir digitalisert. En BM-kunde er også en PM-kunde, så nå skal de oppleve at de kan gjøre det samme i bedriftsbanken som de er vant med i personbanken, sier Sundal-Thoresen.

Samarbeid med det offentlige

I tillegg har Eika gjort endringer slik at det skal bli enklere å bli bedriftskunde i bankene. I løpet av høsten trenger rådgiver kun å ta tak i spørsmål knyttet til antihvitvaskingsarbeid i onboardingsporsessen av nye bedriftskunder, ettersom at kunde- og produktopprettelse vil være automatisert. 

Som for eksempel Sparebank 1 og DNB har gjort tidligere, er også Eika i gang med å knytte prosesser opp mot Brønnøysundregisteret. For Eika-bankene betyr det at en kunde enkelt kan opprette enkeltmannsforetak i Eika sine kundeflater.

– Det er jo et godt eksempel på samarbeid med det offentlige. Sparebank 1 og Folio var tidlig ute med å etablere AS, som en fellestjeneste for bransjen. Det er viktig for hele samfunnet at det er enkelt å starte og drive næringsvirksomhet, og her kan bankene bidra, sier Sundal-Thoresen.

Forenklet kredittsystem

Gjennom hele intervjuet påpeker Sundal-Thoresen viktigheten av at prosessene i bankene blir enkle for både kunde og rådgiver. Derfor har Eika Gruppen nå gjort endringer i analysedelen av sitt kredittsystem, som bankenes rådgivere bruker.

– Det er forskjell på kredittbehandlingen i PM og BM, så vi har vår egen kredittportal på BM, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er et av Norges beste kredittsystemer, sier Sundal-Thorsen og legger til:

– Vår kredittportal, som understøtter alt fra lånesøknaden kommer inn til utbetaling og videre rapportering, har vi hatt fokus på å gjøre analysedelen enklere. På den måten er terskelen for å bruke systemet fullt ut blitt lavere. Systemet skal kunne gi rådgivere en god pekepinn på hvordan selskapet vil gjøre det fremover i tid, og man kan legge inn base-, stress- og worst case scenarioer for selskapet man vurderer, sier.

Prioriteringer

I Eika er man opptatt av at løsningene også er standardiserte for at alle bankene kan bruke tjenestene, enkelt og raskt. Gir man rom for store ulikheter mellom bankene, skaper det en kompleksitet og økte kostnader i forvaltning og videreutvikling som bankene ikke er tjent med.

– Vi er en organisasjon som ikke har utømmelig kapasitet, så vi er ekstremt kostnadsfokuserte. Derfor er vi nødt til å prioritere tøft, og det betyr at noen ganger så velger vi bort ting vi har lyst på. Derfor er det veldig positivt at vi i år har bestemt at BM, samt antihvitvask, skal prioriteres høyt i 2024, sier Sundal-Thoresen.

For uten bedriftsmarkedet, vil bankene slite, mener Sundal-Thoresen.

– Mange av våre alliansebanker er i områder der det ikke er mange banktilbud. Så uten et velfungerende næringsliv, blir det heller ikke mange arbeidsplasser. Uten arbeidsplasser er det ingen som bor der, og uten folk, er det ingen kunder. Så bedriftsmarkedet blir bare viktigere fremover, hvert fall når vi ser konkurransen på PM være så tøff som den er, sier Thoresen.