STRATEGI
Nordea skulle gjerne sett et oppkjøp i bedriftsmarkedet: – Er åpenbart litt misunnelig
Leder for bedriftsmarked i Nordea Norge tror banken er klar for mer vekst, med en forbedret digitalflate for både ansatte og kunder.

Ser man bort fra næringseiendom og boligutvikling kunne Nordea Norge melde om en utlånsvekst på 5,6 prosent i 2024 på bedriftsmarkedet. Leder for bedriftsmarkedet i Nordea Norge, Jon Brenden, er fornøyd med året man har lagt bak seg.
– Vi har hatt veldig bra inntektsvekst som var ganske bredt fundamentert. Vekst langt over markedet. Vi skulle gjerne hatt litt bedre utlånsvekst, men når vi er ganske store på næringseiendom og boligutvikling, er vi fornøyde, sier Brenden til BankShift.
– Mange av boligprosjektene ble innfridd i 2024, uten at det har startet så mye nytt. Likevel så vi etter sommeren at boligutviklingen har tatt seg opp igjen, men det vil ta litt tid før disse trekker lån igjen, legger han til.
Misunnelig på oppkjøp
På tampen av fjoråret tok Nordea imot 235.000 personkunder fra Danske Bank. Det ga Nordea 9 milliarder euro i utlån, 3 milliarder euro i innskudd og 2 milliarder euro i forvaltningskapital.
At personmarkedet har fått inn mye vekst via oppkjøp, innrømmer Brenden at han gjerne også skulle hatt på bedriftsmarkedet.
– Er åpenbart litt misunnelig på dem i personmarkedet. Vi skulle gjerne hatt noe mer på bedrift. Men nå har vi omtrent den samme markedsandelen på person- og bedriftsmarked, men vi på BM ønsker å bli større.
– Hvordan skal dere bli større?
– Nei, det er mange måter å gjøre det på, sier Brenden.
Nye digitale flater
For bedriftsmarkedet i Nordea gjorde man også større endringer på tampen av 2024. Ny nett- og mobilbank for sine bedriftskunder ble rullet ut, og Brenden mener verktøyene nå er bedre skikket for banken.
– En ting som har blitt veldig enkelt, er at vi nå kan kommunisere digitalt gjennom nettbanken. Spørsmål og svar blir sendt fra begge parter. Den muligheten hadde vi ikke før. Det er helt åpenbart at mobilbanken betyr mye for kundene, og også den har gjort ting mye enklere. Kundene våre blir bedre ivaretatt nå, enn de kanskje har vært tidligere, sier Brenden.
Likevel opplever Nordea enkelte tilbakemeldinger som ikke er like positive. Men det går heller på at kundene ikke kjenner igjen plattformen.
– Noen tilbakemeldinger går på at de ikke kjenner seg igjen, men det er jevnt over positive tilbakemeldinger. Vi må nok bruke litt tid på å få med oss alle, når det er nye verktøy som implementeres, sier Brenden.
Ikke enig med Sparebankforeningen
I fjor kom Sparebankforeningen ut med en undersøkelse som viste at sparebankene ga bedrifter 24 prosent større utlån. Undersøkelsen ble utført av Menon på oppdrag av Sparebankforeningen.
Brenden stiller seg ikke bak funnene i undersøkelsen.
– Jeg kjente meg ikke igjen i den undersøkelsen i det hele tatt. Mange av sparebankene har jo en naturlig begrensing for hvor mye utlån de kan låne ut, så den faller for sin egen urimelighet. Sparebankene sitter tettere på mange av de mindre bedriftene ute i distriktene, men at bedrifter får lettere lån, den går jeg ikke med på, sier Brenden.
Og konkurransen med sparebankene, som også bare blir større, er Nordea klar for å ta.
– De store kan jo følge kundene lenger nå, ettersom at de blir så store etter fusjonene. Men konkurransen er vi vant med. Konkurransen om kundene går nok også litt på hva kundene forventer. Mange kunder ønsker å slenge seg innom banken når det passer dem. I Nordea er vi opptatt av at det er mer planlagt, så begge parter kan være godt forberedt.
– Hos enkelte sparebanker opplever jeg at de inviterer mer til å komme innom for en kaffe og en prat, der er ikke vi helt. Vi liker å møte kundene godt forberedt, og opplever at de fleste setter pris på dette. Så ser vi også at tiden til kundene bare blir mer og mer verdifull, så det å ha gode digitale løsninger blir bare viktigere, samtidig som vi ser at relasjoner fortsatt er viktig, sier Brenden.