BEDRIFTSMARKED
SNN øker bedriftsandelen i utlånsporteføljen: – Vi har blitt en mer profesjonell bank overfor bedriftsmarkedet
Sparebank 1 Nord-Norge har over tid jobbet med å spisse kompetansen innen bedriftsmarkedet – den kompetansen kan komme til nytte utenfor landsdelen.

De siste
årene har Sparebank 1 Nord-Norge gått fra en bedriftsportefølje som utgjorde 30
prosent av totalutlånene, til en portefølje som utgjør 35 prosent. I
tredjekvartalsresultatet oppgir banken en utlånsvekst i bedriftsmarkedet på
12,8 prosent for de 12 siste månedene. Finansdirektør i banken, Bengt Olsen, er
godt fornøyd med utviklingen.
– Vi har blitt en mer profesjonell bank overfor bedriftsmarkedet. Jo mer avansert en kunde er, jo mer spisset kompetanse krever de fra oss som rådgiver, sier Olsen til BankShift.
Kan bruke kompetansen utenfor landsdelen
SNN har gått over fra en geografisk regionmodell til en divisjonsbasert forretningsmodell, bestående av personmarked og bedriftsmarked. Bedriftsmarkedet ble deretter delt opp i ulike markedssegmenter, blant annet havnæringer, eiendom og industri og transport. Banken har vært i havnæringene lenge, og det er segmentet hvor de mener å ha de største komparative fortrinnene.
– Det har tatt mange år å opparbeide seg den kompetansen vi nå har. Rådgiverne våre som jobber innen havnæringen er spesialister og fremstår dermed mye mer profesjonelle ovenfor kundene våre, påpeker Olsen.
– Vurderer dere å bruke den spisskompetansen dere har opparbeidet dere inne havnæring utenfor landsdelen?
– SNN har alltid vært veldig lojale mot egen landsdel, selv om vi har eksempler på at vi følger kunder hvis de etablerer virksomhet utenfor vårt område. Til nå har veksten i eget marked vært stor nok, så vi har ikke hatt behov for å bevege oss utenfor det naturlige markedsområdet vårt. Vi har ingen konkrete planer om å endre på dette, men dersom veksten i landsdelen avtar kan det være en mulighet for at vår kompetanse kan komme til nytte utenfor landsdelen, svarer Olsen.
Nord-Norge klarer seg godt gjennom kriser
Banken har i siste kvartal hatt en vekst i personmarkedet på 4,9 prosent, landssnittet ligger på 3,7 prosent.
– Den underliggende veksten i markedet er svakere, så det betyr at vi tar markedsandeler fra våre konkurrenter. Det er vi godt fornøyd med, sier Olsen.
De siste 15 årene har Nord-Norge kommet bedre gjennom tøffe økonomiske tider enn det resten av landet har gjort. Til tross for det ser banken at pilene peker nedover også for Nord-Norge.
– Vi har helt siden finanskrisen sett at økonomiske nedgangstider ikke har truffet Nord-Norge like hardt som resten av landet. Det er ikke mulig å si hvorfor, men en mulig forklaring kan være at viktige næringer i landsdelen har levert godt. Eksempler på dette er solide næringer som fiske og oppdrett. Turisme er også en viktig næring for landsdelen som sysselsetter mange av våre kunder, sier Olsen.
Tregt boligmarked
Ifølge Eiendom Norge gikk boligmarkedet i Nord-Norge tregere enn resten av landet. I oktober tok det i gjennomsnitt 41 dager å selge en bolig i Norge. Den lengste salgstid hadde Tromsø med 56 dager. Tromsø og Bodø stod også for den svakeste prisutviklingen så langt i år med -0,8 prosent. Olsen medgir at det kan bli tøft.
– Vi ser at det er mindre salg enn før og at det er mindre nye boliger som blir bygget. Det er mange sysselsatte i byggebransjen og dersom denne utviklingen fortsetter kan dette på sikt føre til økt arbeidsledighet, kommenterer Olsen.
Kom seg greit gjennom kontornedleggelse
I 2020 besluttet banken å legge ned 17 kontorer og har i dag 15 kontorer igjen. Olsen sier at det ikke har påvirket utlånsveksten.
– Når vi gjorde den beslutningen så var det med tanke på hvilken kontorstruktur som vil være bærekraftig i et tiårsperspektiv. Vi så at behovet for fysisk kundebetjening var mindre og over tid avtakende. Samtidig er kravene fra de som trenger rådgivning større og behovet for bredere kompetanse på bankkontorene var stort. Da måtte vi flytte på ressurser for å kunne møte de nye behovene. Nå har vi 15 kontorer som er åpent hver dag, hele dagen og som har det nødvendige tilbudet og den rette kompetansen, det tror jeg kundene har merket seg og setter pris på, påpeker Olsen.
Han forklarer at 98 prosent av kundene kunne komme seg til et kontor på under én times biltur da banken hadde 32 kontorer. Etter nedleggelsen kan 95 prosent av kundene komme seg til et kontor på samme tid.
– Kan dere halvere antall kontorer en gang til uten at det påvirker kundene?
– Nei, hadde vi gjort det, så hadde mange flere måtte reise mye lengre. Men det er et faktum at 80 prosent av våre kunder løser sine viktigste behov digitalt. Vi gjør vurderinger av hva som er hensiktsmessig til enhver tid, men det er ingen planer om å endre på den kontorstrukturen vi har nå, svarer Olsen.