KUNDETILFREDSHET
Utfordreren topper Epsi-kåring første året selskapet ble vurdert
Folio går rett til topps i årets Epsi-undersøkelse. Sjefen selv forklarer det med at selskapet er «annerledes».

Folio kommer inn på topplisten for Epsi sin kåring for bedriftskunder for første gang. Og ikke nok med det, selskapet topper også listen i sitt første år (se listen lenger ned i artikkelen).
– Jeg tror ikke mange hadde spådd dette på forhånd. Men vi har hatt som mål at når vi debuterer i undersøkelsen, skal det være på topp. Dette er moro og gir oss masse energi for fortsettelsen, sier administrerende direktør og medgründer Dag Olav Norem i Folio til BankShift.
– Tenker annerledes
På tredjeplass for bedriftskundene finner vi Eika Alliansen som får en score på 72, mens Sparebanken Møre kommer på andreplass med en score på 72,8. Folio når helt opp til 75,1.
– Vi tenker annerledes. Det er en oppfatning av at bedriftsbank er mer komplisert enn privatbank, og at man da trenger et menneske for veiledning. Og sånn har det nok vært, men det trenger det ikke lenger å være.
– Folio fjerner i stedet den underliggende kompleksiteten i tett samarbeid med Sparebanken Norge. Å fjerne kompleksitet er mye jobb og har vært vanskelig. For å gjøre det enkelt for kundene har vi har investert tungt i å standardisere og automatisere prosesser som ingen i banknorge har gjort før, sier Norem.
Viktig samarbeid
Samarbeidet med Sparebanken Norge, der kundekontoene i Folio ligger, påpeker Norem at har vært viktig.
– Vi lager den mest kostnadseffektive betjeningsmodellen for bedriftsmarkedet. Både Folio og Bulder er bygget på toppen av felles infrastruktur i Sparebanken Norge, og den jobben som plattformteamet og operations gjør, fortjenter stor hyllest, sier Norem.
Det sjefen og gründeren mener har funket så godt, og som gjør at Folio nå topper en kåring som Epsi, kommer til kompetanse.
– Det har med vår bakgrunn og kompetanse som team. Vi kom fra helt andre bransjer, med tung erfaring på digital tjenesteutvikling, og har tatt den kunnskapen inn i bank. I en digital verden kan et lite team med de rette egenskapene løse kundens problemer bedre enn 1000 rådgivere, sier han.
– Er det én ting du ser som dere har implementert, som virkelig har truffet?
– Jeg kan ikke peke på én ting. Det er tusen små detaljer. Vi går systematisk til verks, og jobber oss gjennom et selskaps mange livshendelser. Hvert eneste ord, hver minste lille flisespikk på designet, hvert automatiserte steg, skal senke terskelen for det å starte og drive butikk. Folios styrke er det digitale håndverket, sier Norem.
Han forteller videre at det å toppe Epsi-kåringen er en viktig bekreftelse, spesielt når man konkurrerer mot bankene.
– Her konkurrerer vi mot de største pengesekkene i landet. Likevel viser vi at vår løsning er best. Det er lenge siden vi satt oss målet om å toppe Epsi-kåringen, så det føles godt å nå målet. Det er en omfattende undersøkelse, så denne setter vi høyt, sier Norem.
Skal fortsette å vokse
Folio har i dag 21.500 kunder, og Norem sier en kåring som denne, definitivt vil være med på den videre markedsføringen av selskapet. Til de som vurderer tjenesten, kan Folio nå vise til Norges mest fornøyde kunder.
– Vi vokser bra og skal fortsette å vokse. Vårt neste mål er 100.000 kunder. Vi har startet med de enkleste selskapene, men beveger oss oppover i segment, steg for steg, sier Norem, og legger til:
– For å konvertere de mer komplekse selskapene må vi bli regsnkapsførerens beste venn. Folio fletter sammen data og metadata fra benk, bilag og kontekst fra selskapet, så regnskapsfører alltid skal komme til dekket bord. At dette lander sømløst i regsnkapsførers foretrukne fagsystem er vårt fokus nå, avslutter han.