FINSHIFT | ANALYSE
En arbeidsseier
Bill Kill har nettopp bevist at et går å gjøre et fintechselskap lønnsomt med små ressurser, hardt arbeid og beinhard tro på egen forretningsidé.

Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Fintech-selskapet Bill Kills årsrapport for 2024 er klar. Den viser at norsk fintech-næring har fått enda et selskap som har klart å snu tap til overskudd.
Nå er et resultat før skatt på 117.710 kroner nok ikke noe som kvalifiserer for historiebøkene, men for en bransje der underskudd (til dels store) har vært hovedregelen, finnes det anledning til å feire alle overskudd.
– Vi har levert positivt resultat allerede fire år etter lansering, og det helt uten en eneste VC-krone. I en tid der mange fintech-selskaper har brent store summer for å vokse, har vi bevist at man kan bygge lønnsomt, bærekraftig og organisk, sier gründer og daglig leder i Bill Kill, Sonni Christine Jakobsen.
Hvorfor er dette interessant?
Kort forklart tjener Bill Kill penger på å la folk betale regninger med kredittkortet sitt. Forretningsmodellen nyter godt av at Norge de siste årene har fått stadig flere bonusjegere, folk som bevisst betaler med kredittkortet for å tjene inn poeng som kan veksles inn til ulike typer fordeler, gjerne knyttet til reising.
Rosinen i bonuspølsa, er en såkalt «companion ticket» som innebærer at man kan reise to og betale for én hvor som helst i verden, gjerne i business eller første klasse. Det krever at utlegg for minst 150.000 kroner er betalt med kredittkortet i løpet av et år.
Det er her Bill Kill kommer inn. Vipps og Bill Kill er de eneste norske selskapene, ved siden av bankene, som tilbyr betaling av e-faktura i en app. Og hos Bill Kill betaler man i all hovedsak med kredittkortet, ikke fra bankkontoen. For en bonusjeger som jakter utlegg på 150.000 er det gull verdt å kunne betale månedlige strømregninger, forsikring, og kommunale avgifter. Det gjør det mye enklere å nå målet.
Men gratis er det ikke. Et årsabonnement på Bill Kill koster 1190 kroner. I tillegg er det et transaksjonsgebyr på 2,3 prosent for alle regninger som betales med Amex, og på 1,5 prosent hvis Visa og Mastercard brukes. Abonnementene og en liten cut av transaksjonsgebyrene er inntektskildene til selskapet.
Det har vist seg å fungere rimelig godt.
– Vi har faktisk doblet eller triplet inntektene hvert eneste år siden starten, sier Jakobsen.
Det er langt fra alle norske fintech-selskaper som kan hevde det. De er faktisk ganske få.
Da Finansforbundet og Ontogeny Group i fjor høst la frem sin statusrapport over den norske fintech-bransjen, kom det klart frem hvor sjeldent det er med lønnsomme selskaper. Rapporten deler inn fintech-næringen i åtte segmenter: Betalingstjenester, data og analyse, finansiell programvare, forsikring, kapitalforvaltning, kapitalinnhenting, sikkerhet og compliance og digitalbanker og omfattet tall fra 175 selskaper
Bjørn Harald Hansen, partner i Ontogeny Group, som laget rapporten på vegne av Finansforbundet, var ganske så nådeløs da han omtalte utviklingen til den norske fintech-næringen, som ekskludert digitalbankene hadde et akkumulert tap siden 2018 på 7,8 milliarder kroner.
– Hvis du tar vekk de digitale bankene, er det ingen av de andre syv segmentene som tjener penger. Ingen. Det synes jeg er litt skremmende, sier Hansen.
I et slikt perspektiv er et overskudd på litt over 100.000 kroner faktisk å betegne som en suksess.
Hva er konsekvensen?
Veien til overskudd har ikke vært rett frem for Bill Kill. En titt tilbake i artikkelarkivene til Shifter og BankShift forteller om en reise med flere konflikter, omfattende forsinkelser i lanseringsplanene og kapitalrunder som aldri kom i mål.
Likevel har gründer Sonni Christine Jakobsen aldri tvilt på sitt eget konsept og hele tiden holdt fast ved at det tette samarbeidet med American Express vil lykkes, til tross for at fremdriften har vært preget av begrensede økonomiske muskler.
Som hun sier tidligere i denne posten, selskapet har bevist at det går å gjøre et selskap lønnsomt, bærekraftig og organisk uten særlig stor hjelp av ekstern kapital.
Slike prestasjoner finnes det all anledning til å applaudere.
Med norsk lønnsomhet i boks, har Bill Kill nå etablert seg i Sverige, og har begynt å snuse på Storbritannia. Det skal bli interessant å se om også svenske og kanskje også britiske bonusjegere lar seg lokke.
RELATERTE SAKER
→ (+) Surfer på «bonusjegerbølge»
→ (+) Bill Kill saksøker The Factory-selskap
→ (+) Dom i Bill Kill-saken: TheFactory-selskap frikjent
→ (+) American Express vekker liv i Bill Kill: Bonusjegere kan igjen betale regninger med kredittkort
(+) – Altfor mange selskaper brenner for mye penger uten å se konturene av en lønnsom forretningsmodell
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.