RESULTAT

Surfer på «bonusjegerbølge»

Nå har Bill Kill blitt lønnsomt gjennom å la folk betale regningene sine med kredittkort.

Lønnsom for første gang. Sonni Christine Jakobsen, daglig leder i Bill Kill
Publisert Sist oppdatert

Drømmen om en såkalt «companion ticket» i første klasse er noe som lokker stadig flere nordmenn. Å samle nok poeng til at to personer kan dra til drømmereisemålet hvor som helst i verden, men bare betale for en billett, er en jakt som blir stadig mer populær.

For å lykkes trengs det både disiplin og utholdenhet, men også et kredittkort, som oftest fra American Express, som er knyttet til SAS Eurobonus-programmet, og at det aller meste betales med kredittkortet. For å nå den ettertraktede «to for en»-fordelen må man ha kredittkortutgifter på 100.000-150.000 kroner i året.

– Det er stadig flere som oppdager disse «hackene», som gjør at du kan reise bedre. reise oftere, og reise billigere, sier Sonni Christine Jakobsen, daglig leder i fintech-selskapet Bill Kill.

Et lite pluss på bunnlinjen

Det har satt spor i regnskapene til selskapet hennes. Bill Kill lanserte tjenesten sin i 2020. I fjor kunne Bill Kill levere ett resultat før skatt på 117.710 kroner. Ikke noe kjempeoverskudd, men en viktig milepæl for et lite selskap som har drevet på sparebluss siden starten i 2017.

– Vi har levert positivt resultat allerede fire år etter lansering, og det helt uten en eneste VC-krone. I en tid der mange fintech-selskaper har brent store summer for å vokse, har vi bevist at man kan bygge lønnsomt, bærekraftig og organisk, sier Jakobsen

Det har vi klart uten venture capital, bare med penger fra engleinvestorer. Det mener jeg er kjempebra for å være et lite fintech-selskap, sier Jakobsen

Forretningsmodellen til Bill Kill handler om å la folk betale mesteparten av de faste regningene sine med kredittkort. Betales månedlige strømregninger, forsikring, og kommunale avgifter konsekvent med et fordelsknyttet kredittkort, har man kommet langt på vei mot drømmereisen.

Bruker efaktura

Bill Kill har som et av få eksterne selskaper koblet seg til det norske efaktura-systemet, alle som har sagt ja til faktura kan få dem i Bill Kill-appen, på samme måte som de dukker opp i Vipps eller i banken. Forskjellen er at man i Bill Kill bruker debet- eller kredittkortet i stedet for å trekke pengene direkte fra kontoen.

Dette er ikke gratis. Er årsabonnement på Bill Kill koster 1190 kroner og et transaksjonsgebyr på 2,3 prosent på alle regninger som betales med Amex, mens Visa og Mastercard ligger på 1,5 prosent.

Mer enn doblede inntekter

Dette er ikke avskrekkende kostnader for «bonusjegerne». Det kommer frem i årsrapporten. Bill Kill har mer en doblet abonnementsinntektene fra 1,9 millioner kroner i 2023 til 4 millioner i fjor. Gebyrinntektene har gått den samme veien fra 6,8 millioner i 2023 til 15,2 millioner i fjor.

– Vi har faktisk doblet eller triplet inntektene hvert eneste år siden starten, sier Jakobsen.

Hun innrømmer glatt at «bonusjegere» er en viktig del av kundekretsen, men at kundeveksten viser at det stadig flere utenfor den indre kjernen som tar i bruk tjenesten.

– Det fleste forbrukere har en interesse av å få mest mulig ut av pengene sine. Alle kanskje ikke jakter på en «companion ticket», men nøyer seg andre fordeler, sier Bill Kill-sjefen, som selv er aktiv bruker av egen tjeneste. Det har ført henne til Sør-Korea, USA, Italia og Japan de siste årene.

Få kunder sjekker ut helt

Som alle selskaper som driver med abonnementstjenester, er Jakobsen opptatt av «churn», altså hvor mange kunde som faller fra til enhver tid. Og det å betale for å betale regninger ser ut til være noe veldig mange bare fortsetter med, hvis de en gang har begynt.

– Vi har nesten ikke «churn», noen av våre brukere gjør kanskje et opphold på noen måneder, men i prinsippet kommer de aller fleste raskt tilbake, sier hun.

En annen fordel for selskapet er at abonnentene er en kjøpesterk gruppe, som har skjønt hvordan kredittkort skal brukes uten at det ender opp i gjeldsproblemer.

– Jeg kan bekrefte at i hvert fall over 90 prosent av våre brukere fremstår som de har veldig god økonomi, og har god kontroll på sin privatøkonomi, sier Jakobsen.

Engangskostnader trekker ned

Ifølge Bill Kill-sjefen kunne fjorårsresultatet vært enda bedre, hadde det ikke vært for engangskostnader i forbindelse med at Bill Kill gikk til sak mot The Factory-selskapet The Factory Angels I (TFAI) og krevde de å få kjøpe tilbake TFAIs aksjer i Bill Kill til kostpris ettersom TFAI angivelig ikke hadde opptrådt i tråd med rollen som co-founder.

Selskapet tapte, og måtte betale saksomkostninger til The Factory, i tillegg til de egne omkostningene. I tillegg hadde selskapet kostnader i forbindelse med forberedelsene  av lanseringen i Sverige, som fant sted i januar i år.

Uten disse hadde resultatet ha vært minimum 1,5–2 millioner kroner bedre enn hva de ble, ifølge Jakobsen.

– Hvordan har lanseringen i Sverige gått?

– Vi har ikke noen hockeystick-utvikling enda, men lanseringen har gått etter forventingene, sier Jakobsen og forteller at hun har begynt å se på flere markeder.

Først på tur står Storbritannia. I høst skal Bill Kill blant annet delta i Innovasjon Norges Tech Executive Accelerator rettet mot norske vekstselskaper som vil utforske det britiske markedet.

– Bill Kill har lansert i Sverige. Samtidig kom den svenske konkurrenten Betalo til Norge nå i sommer. Hvordan påvirket det selskapet?

– Vi har ikke merket noen direkte effekt av Betalos lansering i Norge, men vi mener konkurranse er en viktig drivkraft for innovasjon. Den gjør oss mer skjerpet og motiverer oss til å levere enda mer verdi til brukerne våre, sier Jakobsen

– Nå er vi over halvveis ut i 2025. Hvordan ender dette året for Bill Kill, om du skal komme med en liten prognose?

–  Vi er på god vei til å levere et nytt sterkt år. 2025 har startet med solid vekst både i brukere og transaksjonsvolum, og vi ser allerede at effekten av lanseringen i Sverige gir positive resultater, sier Jakobsen og fortsetter:

– Målet er å lande året med fortsatt overskudd og økt markedsandel, både i Norge og Sverige. Vi har en tydelig strategi for å vokse videre uten å gå på akkord med lønnsomhet, og alt tyder på at vi er godt i rute til å nå den.