FINSHIFT / ANALYSE
Tar likviditetsgrep i lukket marked
Tøffere tider kan gjøre at Dealflows markedsplass for unoterte aksjer kan lykkes bedre i versjon 2.0.

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
Våren 2020 lanserte folkefinansieringsselskapet Dealflow en markedsplass for kjøp og salg av unoterte aksjer.
«En hybrid mellom Oslo Børs' Family & Friends-liste og finn.no», kalte Dealflow-sjefen Stine Sofie Grindheim Simonsen satsingen den gangen, og meldte at det hadde vært en etterspørsel etter muligheten fra folkeinvestorene.
Det ble imidlertid ingen stor suksess. Etter tre år var den samlede omsetningen på markedsplassen 1,5 millioner kroner.
I vår kom så versjon 2.0 av markedsplassen, med ny tekniske løsning. Den har slått bedre an. I løpet et halvår har handelen i unoterte aksjer passert 2,4 millioner kroner.
Hvorfor er dette interessant?
– Kanskje trenger en investor å frigjøre kapital for å kjøpe seg ny bil eller pusse opp hytten. Det blir nå mye enklere, sier Stephen Øyhovden, leder for strategi- og forretningsutvikling i Dealflow, når han skal forklare tanken bak relanseringen.
Det utsagnet oppsummerer godt poenget med å gi nytt liv til markedsplassen.
Selv om Dealflow alltid har vært tydelige på at folkefinansering av emisjoner i oppstartsselskaper er en finanssport med lang tidshorisont, er det nok en god del folkeinvestorer som har næret et håp om å kunne gjøre en vellykket exit i en ikke alt for fjern fremtid.
I dagens dyrtider flyttes den exit-muligheten stadig lenger frem i tid, samtidig som renteøkninger og stigende priser har ført til privatøkonomiske omprioriteringer for folkeinvestorer som for alle andre.
Da er det ikke så rart om en del velger å selge med liten gevinst eller til og med et lite tap, heller enn å risikere å bli sittende med aksjer som i verste fall blir verdiløse.
Hva er konsekvensen?
Opprinnelig var markedsplassen laget for selskapene som hadde gjennomført folkefinansieringskampanjer hos Dealflow. I dag er den åpen for alle. Det er nok et lurt trekk.
I dagens marked er det definitivt plass for et sted som gjør det enklere å kjøpe og selge unoterte aksjer på en sikker og kontrollert måte - både for selskaper og aksjonærer.
I begynnelsen av 2023 var den ordinære folkefinansieringsvirksomheten på vei mot gamle rekordnivåer. Første kvartal ble selskapets beste noensinne med emisjoner for 80 millioner kroner.
Etter sommeren har investeringsviljen gått ned igjen. I løpet av høsten er det blitt fullført fire emisjoner for i underkant av 25 millioner kroner, i tillegg til én som ikke kom i mål.
(Riktignok har Dealflow sin potensielt største kampanje noensinne på gang. Lakseoppdretteren OFS Norge skal hente minimum 56 millioner kroner, men er fortsatt 20 millioner fra det målet. Kampanjen avsluttes heller ikke før en bit ut i januar, og vil dermed bli en rivstart i stedet for en kanonavslutning.)
I slike tider vil handelen med unoterte aksjer kanskje kunne bidra med et fint lite inntektstilskudd også for Dealflow.
→ (+) Dealflow relanserte markedsplass for unoterte aksjer – nå øker salget
→ Gikk med store underskudd i 2022 – nå slår Dealflow og Folkeinvest nye rekorder
→ Lanserer ny markedsplass for kjøp og salg av unoterte aksjer