BETALING
Worldline anklages for å ha dekket over svindel
Et av verdens største betalingsselskaper skal ha latt kunder drive med tvilsom virksomhet for å beskytte inntektene

Onsdag gikk 21 europeiske mediehus ut og anklaget den franske betalingsgiganten Worldline for å ha dekket over svindel blant kundene for å beskytte selskapets egne inntekter.
Avsløringene som fått navnet «Dirty Payments» kommer fra det europeiske nettverket for undersøkende journalistikk (European Investigative Collaborations, EIC), og skal basere seg på interne data og dokumenter som viser at selskapet skal ha onboardet «tvilsomme» kunder innen blant annet porno og gambling, useriøse datingnettsteder.
Worldline er en Europas største betalingstilbydere og eier blant annet Ingenico, som lager betalingsterminaler. Selskapet og det datterselskaper skal ha en årlig transaksjonsvoluym på 500 milliarder euro, drøyt 5500 millarder kroner.
– Det enorme presset på at vi måtte gå med overskudd har ført til at man så mellom fingrene på alvorlige misforhold, sier en kilde med god innsyn i selskapet svenske datterselskap til Dagens Nyheter som er en av avisene i nettverket.
Ifølge den nederlandske avisen NRC, som også inngår i nettverket, skal Worldline blant annet ha flyttet uredelige kunder fra datterselskap til datterselskap for å ikke ha for mange slike kunder samlet et sted.
«Som et resultat gjorde betalingsselskapet det mulig for tusenvis av forbrukere å bli utsatt for svindel via nettbutikker og nettsider. Dette gjelder for eksempel svindel der forbrukere bestiller produkter som aldri blir levert. Eller forbrukere som uvitende blir solgt et abonnement på en nettside, hvorpå penger automatisk trekkes fra kredittkortet deres.», skriver avisen, som er gjengitt på nettstedet Pymnts.com.
Det er ikke første gang selskapet blir anklaget for dette. I 2023 stoppet den tyske tilsynsmyndigheten BaFin Worldlines tyske datterselskap Payone fra å samarbeide med 450 kunder og innførte sanksjoner mot selskapet for brudd på krav om tiltak mot hvitvasking og svindel.
I en pressemelding svaret selskapet at de siden 2023 har styrket kontrollen av risiko knyttet til forhandlere og har avsluttet kundeforhold som ikke overholder reglene.
Blant annet har man gjennomført en «grundig gjennomgang» av merkevarer de anser som høyrisiko de siste to årene. Dette har ført til at forretninger tilsvarende 130 millioner euro i inntekter har blitt avsluttet.
Selskapet hevder også at det har »nulltoleranse» for regelbrudd og samarbeider regelmessig med tilsynsmyndigheter.
Avsløringen gikk hardt ut over børskursen til selskapet, som falt med over 40 prosent på Paris-børsen. Siden 2021 har Worldline-aksjen har tapt over 90- prosent av verdien. n uttalelse.