SVINDEL
Advarer om ny svindel – blir kontaktet i sosiale medier om gavekort
Nordea advarer om en ny svindeltrend der svindlere manipulerer folk i årevis og misbruker gavekort for å få overført store pengebeløp.

Det er en gjenganger at ofrene utsettes for kjærlighetssvindel eller investeringssvindel eller veldedighetssvindel, ifølge svindelekspert Pernille Gran Nykaas i Nordea.
– Kjennetegnene er at offeret blir kontaktet via sosiale medier eller datingapper, og at samtalen flyttes over til en samtale-app som WhatsApp, Zangi, Telegram eller lignende; typiske kommunikasjons plattformer som ikke blir så mye brukt av befolkningen i Norge, sier hun og legger til:
– Ofrene blir bedt om å kjøpe gavekort i fysisk butikk, for så å sende PIN og koden på baksiden av kortet over disse plattformene. Ofrene har aldri møtt mottaker av gavekortene fysisk før, men de kan ha snakket i veldig lang tid, ofte over flere år.
Gran Nykaas sier at det spesielle med denne svindelformen er at den ofte rammer tidligere utsatte svindelofre. Fra før har bankene gjort nødvendige sperringer på kundeforholdet fordi risikoen for svindel fortsatt er høy.
Nordea ber alle være skeptiske til ukjente kontakter man møter på nettet og oppfordrer også alle til å gjøre grundige undersøkelser før man gir penger til veldedighet.
MER OM SVINDEL:
-
Gründer dømt til syv års fengsel etter svindel av storbank
-
Telenor gir en smakebit fra trusselrapporten: 800.000 svindelanrop fra Danmark per dag
-
Saksøkt av kunde som ble svindlet tre ganger på ett år
-
Vil øke egenandelen ved svindel: – Den enkelte må også bære et ansvar selv
-
Låneskandalen: alarmene ble avskrevet – SB1 Sør-Norge får kritikk
-
Høyesterett avviser bedriftssvindel-anke: – Dommen kommer til å bli påberopt av næringskunder
-
Ny sjef i frontlinjen mot økonomisk kriminalitet
-
Åpner for at sosiale medier og teleoperatører må være på å dekke svindeltap
-
Muldyr fikk medhold – beholder Vipps-konto
-
Etterlyser nytt svindel-lovverk: – Slik systemet er i dag beskytter vi de kriminelle
(©NTB)