AKJSEFALL
Aksjemarkedene faller: – Norske kunder er mer erfarne nå enn ved tidligere nedganger
Mandag morgen fortsetter aksjemarkedene å falle. Kundene hos Nordnet, DNB og SR-Bank agerer forskjellig på nyhetene om raset.
Mandag fortsetter aksjemarkedene å falle. Det skjer etter et historisk børsras i Tokyo og på de asiatiske markedene. Nikkei-indeksen i Tokyo gjorde sin dårligste dag siden 1987. Fall kommer etter et kraftig børsfall rundt om i verden i slutten av forrige uke. Resesjonsfrykt i USA pekes på som en av årsakene til at markedene har begynt å falle så dramatisk i det siste, det skriver E24.
Spareøkonom i Nordnet, Bjørn Erik Sættem, sier til BankShift at det er mer aktivitet hos dem enn normalt.
– Vi har ekstra beredskap både på kundesenteret og på meglerbordet på en dag som denne. Det er vesentlig mer handelsaktivitet i dag enn normalt, sier Sættem.
Han viser til børsfallet i mars 2020 etter at pandemien brøt ut og at det utløste et rekordsalg av aksjer og aksjefond blant nordmenn.
– Det vi så etter det rekordsalget, var at nordmenn kjøpte seg inn i markedene igjen allerede i april og mai. Vi oppfordrer kundene våre til å ha et langsiktig perspektiv og det lønner seg sjeldent å selge når markedene er så urolige som nå. Hold deg til planen og investeringsstrategien din - også når det stormer, forklarer Sættem.
Mer erfarne kunder
Investeringsdirektør i DNB, Tore Andre Lysebo, forklarer at det er forholdsvis rolig hos deres kunder mandag morgen.
– Norske kunder er mer erfarne nå enn ved tidligere nedganger. Da markedene falt under pandemien lærte mange seg at sparing er langsiktig og at man dessverre må tåle litt svingninger, sier Lysebo.
Han har snart jobbet med aksjemarkedene i 30 år og sier at man lærer seg å være ydmyk av det.
– Det som skjer nå kan se ut som en korreksjon og vi vet at de kommer, men det er vanskelig å forutse når de kommer eller nøyaktig hvorfor de kommer. Samtidig går obligasjonsmarkedet godt, så det er også muligheter nå, forklarer Lysebo.
Anbefaler å holde seg til langsiktig strategi
Også hos Sparebank 1 SR-Bank er det forholdsvis rolig, det forklarer direktør for formuende kunder, Lise Holm Jacobsen, til BankShift.
– Det var noen kunder som ringte oss på fredag og ville ha samtaler med oss, men i dag har det vært rolig, sier Holm Jacobsen.
Hun poengterer at de utvikler langsiktige strategier for kundene og anbefaler dem å holde seg til strategiene gjennom urolige tider som nå.
– Kundene agerer helt annerledes enn det de gjorde for noen tiår siden. Nå har de mer is i magen, forklarer Holm Jacobsen.