BETALING

BankAxept og Visa enige om felles «gul knapp»-løsning

Etter snart to års krangling om hvordan sameksistensen på Norges vanligste betalingskort skal fungere, har partene nå kommet til enighet om en ny bransjestandard for bedre betalingsvalg.

God personskjemi er ingen ulempe når stridøksen ska graves ned. Det er Bente Iren Josefsen, landssjef for Visa i Norge og Øyvind Brekke, admin. dir et godt eksempel på.
Publisert

– Vi har blitt enige om noen prinsipper for hvordan betalingsflyten skal se ut …

Etter lang tid på hver sin banehalvdel i kampen om norske kortbetalinger, står Øyvind Brekke, administrerende direktør i Stø, og Bente Iren Josefsen, landssjef for Visa i Norge, nå frem med en felles anbefaling om hvordan betalingsvalg med kombikort skal fungere.

– Hovedprinsippene er at butikken har rett til å forhåndsinnstille betalingsterminalen til automatisk å velge et betalingsvaremerke og at kortholder alltid skal alltid kunne overstyre det valget om ønskelig, sier Brekke.

– Det valget skal være tydelig. Kortholder skal vite hva man velger til og fra. Vi har lagt stor vekt på transparens og paritet – altså at begge merkevarene presenteres likt: samme logo, samme fontstørrelse, samme synlighet. På den måten ivaretas kortholders rett til å gjøre et informert valg, fortsetter Josefsen.

Gjør noe med den gule knappen

Forslaget bygger dermed videre på det Finanstilsynet slo fast i en veiledning allerede i fjor høst. Butikkene velger først sitt foretrukne betalingvaremerke, deretter skal kunden ha like stor rett til å overprøve valget. Det er en rekkefølge som er i tråd med teksten i Interchange Fee Regulation (IFR) – EU-forordningen som regulerer disse spørsmålene.

Forslaget gjør også noe med Visas store ankepunkt – at det i svært liten grad informeres om den «gule knappen» og at kunden derfor i praksis ikke har mulighet til å overprøve butikkens valg.

– Trykker du gul knapp i dag så fungerer den; det var det sjelden den gjorde for et år siden. Men det er fortsatt ikke en transparent løsning. Jeg testet løsningen i går, og måtte trykke fem ganger før jeg hadde fått betalt med Visa. Det er altfor mye friksjon, sier Bente Josefsen.

– Vi anerkjenner at Visa har jobbet med å få etterlevd IFR på det punktet uten å lykkes, eller uten at aktørene i tilstrekkelig grad har innrettet seg, svarer Brekke.

Minimalt med friksjon

Med det nye fellesforslaget mener både Brekke og Josefsen at man har funnet en løsning som innebærer minimalt med friksjon for kunden.

Nyheten er at det blir lagt til tekst i kortterminalens vindu. Den opplyser kunden om at butikken har valgt BankAxept og at om kunden i stedet vil bruke Visa (eller Mastercard) er det bare å trykke gul knapp.

For kortholdere som ikke ønsker å bytte, vil det ikke være noen endring – de tapper som før. For dem som bytter til Visa, blir det i en av de to anbefalte betalingsflytene bare ett ekstra tastetrykk, før det tæppes som vanlig.

 – Hva er det som til slutt har gjort at dere har kommet til enighet?

– Den gode relasjonen som Øyvind og jeg har opparbeidet i ulike sammenhenger har hatt stor betydning. Å komme til enighet starter jo med tillit og et ønske om å forstå den andre part, sier Josefsen.

– Vi har begge sett at markedet har vært krevende å navigere i, med ulike krav og forventninger fra de to kortnettverkene. Visa har ønsket å sikre kortholders rettigheter, mens vi har hatt fokus på betalingsmottakers perspektiv. Til slutt så vi behovet for at noen måtte være «de voksne i rommet» og bidra til en helhetlig løsning, legger Brekke til.

Har blitt oppfordret til å snakke sammen

– Hvor stort press har Finanstilsynet satt på dere for å løse floken?

– De har oppfordret oss til å snakke sammen. I deres øyne er det jo er fordel om markedsaktørene klarer å finne ut av problemene på egen hånd. Det har nok hjulpet på samarbeidsviljen, svarer Brekke.

– Og dere er sikre på at tilsynet ikke vil ha noen innvendinger mot forslaget deres?

– Det har vært et ufravikelig premiss. Alt vi blir enige om skal være compliant og i tråd med IFR – både når det gjelder kortholders og betalingsmottakers rettigheter. Det er vi trygge på at løsningen ivaretar, fortsetter Stø-sjefen.

Å få den nye løsningen på plass er imidlertid ikke like enkelt som det kanskje kan høres ut som. Gamle terminaler med knapper og nye terminaler med pekeskjerm krever ulik tilnærming, å komme til enighet om størrelse på logo, tekst og sikre at alt er likt er et annet punkt.

– Det som tar lengst tid er implementeringen – endringene må inn i terminalprogramvaren. Derfor åpner vi for at dagens flyt kan brukes videre, men med oppdatert brukergrensesnitt. På den måten får vi en raskere «speed to market», sier Josefsen.

Bør være akseptabelt for handelen

Handelsnæringen har vært kritisk til alle endringer som fører til at kundene må foreta et valg og har advart om alt fra lengre køer i kassene til at det blir dyrere for butikkene, som igjen vil påvirke hva kundene betaler.

Brekke og Josefsen mener at deres forslag ligger godt innenfor det som bær være akseptabelt for handelen. Og at de to viktigste tingene er ivaretatt: at butikkens rettigheter opprettholdes, og at det ikke skal bli mer friksjon i betalingsøyeblikket.

– Dette er en felles anbefaling fra Visa og BankAxept. Vi kan ikke beslutte på vegne av hele markedet, men vi håper resten av aktørene stiller seg bak. Vårt mål er at dette blir den nye bransjestandarden, slik at kundene får samme opplevelse uansett hvor de handler, er den felles beskjeden fra Brekke og Josefsen.