MARKEDSFØRING
Banken punger ut for å gi 1. divisjonskampen Eliteserie-behandling: – Det er et taktskifte
For et ukjent beløp sørger hovedsponsor Sparebanken Møre for at lokale fotballklubber får spesialbehandling av TV2.

Til helgen spilles lokalderbyet AaFK Fortuna mot Molde Fotballklubb på Color Line Stadion i Ålesund. Hovedsponsor for begge klubbene er Sparebanken Møre, og nylig utvidet partene samarbeidet med mange millioner kroner.
Nå tar banken det hele ett skritt videre. Gjennom det de kaller et «produksjonsbidrag» til TV2, sikrer de at oppgjøret fra 1. divisjon for kvinner blir produsert på samme rigg som en Eliteserie-kamp. Det innebærer seks kameraer i stedet for den vanlige automatiserte ettkameraproduksjonen, samt sendetid på TV2 Sport 1 i tillegg til TV2 Play. Banken vil ikke kommentere hvor mye de betaler.
– Vi har gjort en større satsing på kvinnefotball, det er et taktskifte. I det arbeidet har vi sett at kvinnefotballen trenger gode plattformer å vise seg frem på. Spillerne er minst like dedikerte som gutta, og fortjener å få vist seg frem på samme måte, sier sponsorsjef Morten Alnes Grundstad i Sparebanken Møre til BankShift.
Sparebanken Møre punger også ut for at popgruppen Highasakite skal spille i sammenheng med kampen. Stuntet gjentas når lagene møter hverandre i Molde i august, og banken jobber med å få en artist med lokal tilhørighet til å opptre også da.
– Hva får dere som bank ut at dette?
– Vi ser at det skaper oppmerksomhet og knytter merkevaren tett på dette med like muligheter, og viser at vi tar det på alvor. Vi vil være aktive på det feltet, sier han.
Evalueres årlig
I første omgang er det kun snakk om de to kampene.
– Så må vi se hvordan det utarter seg. Dette er en del av et større prosjekt vi har initiert, og man skal ikke se bort ifra at det blir mer.
Banken har lagt opp til grundige evalueringer av samarbeidene årlig sammen med klubbene. Alnes Grundstad mener flere banker i Norge kan la seg inspirere av prosjektet.
– Vi må være ydmyke og si at vi ikke er de første i Norge til å gjøre noe sånt, men kanskje er vi de første som gjør det med TV2 og blander oss inn i fotballen, det tror jeg er unikt. Det er heller ikke nytt at vi bidrar til kvinnefotballen, men nå bidrar vi med mer midler og går mer konkret til verks. Det håper vi andre banker og andre aktører også kan gjøre, med all respekt for deres budsjetter. Men det man eventuelt har å bidra med, kan utgjøre en forskjell.
TV2 ønsker flere banker velkommen
Sportsredaktør i TV 2, Vegard Jansen Hagen, er positiv til at næringslivsaktører bidrar til å styrke kvinnefotballen som TV-produkt.
– TV 2 jobber målrettet med å løfte kvinnefotballen i Norge, og heier på alle initiativ som bidrar i samme retning. Vi har store ambisjoner på vegne av Toppserien, men det skjer ikke uten at det satses i hele Fotball-Norge. I Møre og Romsdal har rivalene Molde og Aalesund tatt 1. divisjon med storm, og er i førersetet i til opprykk. I TV 2 Sporten gleder vi oss til å formidle den lokale rivaliseringen, entusiasmen og nerven som ligger i disse to kampene. Med hjelp av gode samarbeidspartnere kan vi love en topp produksjon og ramme rundt oppgjørene, sier Jansen Hagen i en pressemelding.