ARBEIDSLIV

Banqsoft nedbemannet med rundt 10 prosent: – Mange av våre kunder har økt kostnadsfokus

I høst har Banqsoft nedbemannet med mulighet for de ansatte til å søke om sluttpakker.

Administrerende direktør i Banqsoft, Terje Kjøs.
Publisert Sist oppdatert

Leverandør av kjernebankløsninger, Banqsoft, har nedbemannet med rundt 10 prosent, det bekrefter administrerende direktør Terje Kjøs i en epost til BankShift.

– Ansatte i Banqsoft i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Polen hadde muligheten til å søke om sluttpakker, og vurderingen av søknader ble gjort ut fra definerte kriterier som ivaretar dagens kundeforpliktelser, sikrer fremtidig- kompetanse og leveringsevne, skriver Kjøs.

I fjor hadde selskapet over 400 ansatte. Kjøs har ikke svart på spørsmål fra BankShift om hvor mange som er igjen etter nedbemanningen. Han forklarer at målet med justering av arbeidsstyrken har vært å sikre langsiktig konkurransekraft og han forventer at ny teknologi fortsetter å øke effektiviteten.

– Mange av våre kunder har økt kostnadsfokus og forventer også at leverandørene gjør tiltak for å tilpasse kostnadsnivået og utnytte potensialer for optimalisering ved å ta i bruk ny teknologi. En nedbemanning basert på frivillighet ble dermed gjennomført tidligere i høst, og prosessen er nå avsluttet, utdyper Kjøs.

Han forklarer at lokale reguleringer varierer mellom Banqsofts lokasjoner og at det har vært vesentlig for dem å etterleve disse. Det har derfor blitt en blanding mellom erfarne og unge medarbeidere som forlot selskapet.

– Fokus fremover er å sikre at vi ivaretar et attraktivt arbeidsmiljø, som skal være preget av innovasjon og vekst i tråd med våre ambisjoner. Vi har ambisjoner om fortsatt vekst fremover, både i Norden og Europa, og rigger for enda høyere grad av automatisering og internasjonalisering i et marked som er i endring, avslutter Kjøs.