EPSI-UNDERSØKELSEN

Best på to fronter, men Kjerpeseth ser rom for bedring

Sparebanken Vest og digitalkonseptet deres, Bulder, topper listene hos EPSI i hvert sitt marked. Nå skal morbanken bli bedre i personmarkedet.

Konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth.

Sparebanken Vest topper både personmarked- og bedriftsmarkedskåringen til EPSI. Mens digitalkonseptet Bulder troner øverst på kundetilfredshet i personmarkedet på EPSI sin kåring, scorer Sparebanken Vest høyest på bedriftsmarkedet. Konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth er godt fornøyd.

– Det er svært gledelig å se at Bulder også i år går helt til topps, og at Sparebanken Vest tar tilbake førsteplassen på BM. Det er et resultat av et brennende ønske om å levere banktjenester helt i toppsjiktet, sier Kjerpeseth til BankShift.

Sparebanken Vest kommer til tross for Bulders topplass på en 10. plass selv i årets kåring for personmarkedet. Og det er ting banken allerede har begynt å jobbe med, for å forbedre rangeringen.

– Det er tett mellom bankene på årets måling og vi ønsker naturligvis alltid å være blant de beste. Kundeopplevelse er vår topprioritet, og vi har nå en rekke ulike initiativer gående for å øke kundeopplevelsen både i digitale flater og på våre kontorer. Dette ser vi har gitt resultater det siste halvåret og vi skal fortsette å løfte oss i årene som kommer, sier Kjerpeseth.

Sparebanken Vest har en score på 72,6 og deler 10. plassen med Obos-baken. Tredjeplass på årets liste er BN Bank med 75,2 poeng, før det er et lite hopp opp til Landkreditt, før det igjen er et hopp til Bulder på topp.

Annerledes å jobbe mot bedrift

Konsernsjefen påpeker at det er andre måter å jobbe på, når det kommer til bedriftsmarkedet, der banken topper EPSI-listen. 

– Bedrifter har ofte et behov for en rådgiverrelasjon med tettere oppfølging og raske beslutninger, ettersom de ofte har et mer komplekst og sammensatt bankbehov. Vi er ofte ute hos kundene og besøker dem på deres hjemmebane, og bygger en sterk relasjon, sier han.

– Vi jobber hver dag med å bli bedre på det vi tror er viktig for kundene våre, nemlig at vi forstår næringslivet og har kjennskap til lokalsamfunnene på Vestlandet, legger Kjerpeseth til.

Så på spørsmål om hvorfor det er nettopp Sparebanken Vest som ligger øverst av kundetilfredshetsundersøkelsen fra EPSI, mener Kjerpeseth at det er en balanse mellom flere ting.

– Vi jobber hele tiden med balansen mellom å tilby kundene suverent god bransjekompetanse, samtidig som vi har med oss den lokale kjennskapen. Vi tror på en kultur med delegert ansvar med stor handlekraft nær kundene, og en kultur der alle jobber for å skape de beste kundeopplevelsene, sier Kjerpeseth.