FUSJON

Bygget løsningen på under et år: – Samlokaliseringen vi har i Trondheim er en liten superkraft

I helgen blir 350 000 kredittkortkunder fra sparebankene i Eika alliansen LOKALBANK-alliansen, NAF og Agrikjøp migrert til Kredittbankens systemer.

Fra venstre: Adam Storli, påtroppende utviklingsleder i Sparebank 1 Utvikling i Trondheim. Nils Petter Johnsen fra kontobetaling i Sparebank 1 Utvikling. Espen Sjøvoll, tidligere utviklingsleder i Sparebank 1 Utvikling, nå på vei inn i en nyopprettet stilling som seksjonsleder for Folk og Fag.
Publisert Sist oppdatert

TRONDHEIM:  Overgangen markerer siste steg i sammenslåingen mellom Sparebank 1 Kreditt og Eika Kredittbank som formelt ble gjennomført i januar 2025. 

Den nye banken samler krefter fra landets to store sparebankallianser, Sparebank 1 og Eika. Sammen har de dannet Kredittbanken ASA – sparebankenes felles spesialistselskap for kredittkort og forbrukerfinansiering.

Kredittbanken er direkte eid av alle sparebankene i de to store sparebankalliansene i Norge. Bankens rundt 120 ansatte kommer fra det som tidligere het Sparebank 1 Kreditt og Eika Kredittbank, og er fordelt på hovedkontoret i Trondheim, og kontorene i Oslo og på Gjøvik.

Banken har over én million kunder og Kredittbankens administrerende direktør Ronny Smolan har uttalt til BankShift at han ser på Kredittbanken som «norske bankers renessanse»

Nå er alt klart for integrasjonen, og kredittkortkundene fra sparebankene i Eika alliansen LOKALBANK-alliansen, NAF og Agrikjøp migrert.

Teknologien bak 

Den nye, forenklede nettbanken for disse kundene er laget på under et år, kan Adam Storli fortelle BankShift. Han legger til at den kan styles med ulike muligheter i fremtiden.

– Dette synes jeg rent objektivt har blitt ei veldig god løsning, sier han.

Storli er påtroppende utviklingsleder i Sparebank 1 Utvikling i Trondheim. Han har bakgrunn som seksjonsleder i Tietoevry Banking, der han jobbet med utvikling av nettbankløsninger for et bredt spekter av banker. I sin nye rolle får han ansvar for sju utviklingsteam, blant annet Kredittbanken.

– Nettbank-løsningen er laget helt og holdent i Trondheim, med en app i Oslo. Så løsningen ble laget i samarbeid mellom team i Trondheim og Oslo, av det samme teamet som laget Norges beste mobilbank. 

Sparebank 1 vant kåringen av «Norges beste mobilbank» for 2024 da Cicero Consulting avholdt en stor test av alle landets mobilbanker i fjor høst.

– Er du stresset for migreringen til helgen?

– Jeg er trygg på at det vil gå bra. Vi har lave skuldre og jeg er ganske rolig. Så lenge kjernesystemene fungerer, så vil det gå bra.

– Sbanken-intergrasjonen til DNB er kanskje prakteksempelet på hvor dårlig en integrasjon kan gå. Og DNB er jo ganske langt fremme på teknologi…

– DNB er utrolig kompetente – men de er veldig store. Det tar tid å snu et tankskip, som vi vet, humrer han, og legger til:

– Sparebank 1 Utvikling kombinerer det beste fra to verdener: vi har farten og smidigheten til en speedbåt, men tryggheten og stabiliteten til et tankskip. Vi må være raske, men samtidig sikre kvalitet og etterlevelse. Det er denne balansen vi alltid søker. Det er litt gass og brems samtidig fra et teknologisk perspektiv, og så pusher vi grensene for hvor raskt vi kan levere – som denne nettbanken, på under ett år.

Svindel i migrasjonsvinduet

Astrid Kvernes Hyldmo er direktør for kreditt og service i Kredittbanken. Hun forteller at Kredittbanken følger ekstra godt med nå like før migrering, da det kan åpne seg muligheter for svindlere i den nært forestående migrasjonsprosessen.

Astrid Kvernes Hyldmo er direktør for kreditt og service i Kredittbanken.

– Vi har hatt veldig fokus på dette i sammenslåingen, og har informert kundene grundig underveis i prosessen. Vi har vært tydelige overfor kundene på at svindlere ofte forsøker å utnytte endringer som dette, og oppfordret dem til å være ekstra på vakt. Så dette har vært med oss gjennom hele planleggingen, bekrefter Kvernes Hyldmo.

Hun legger til at Kredittbanken hittil ikke har opplevd noen svindelforsøk i forbindelse med migrasjonen.

– Svindlerne vet jo at det skal skje en teknisk migrering, og de leter etter muligheter for å få tak i sensitiv informasjon fra kundene som kan brukes til svindel. Det er alltid en risiko i slike overganger, og svindlerne kan sende ut SMS-er til kundene akkurat i migreringsperioden og utgi seg for å være Kredittbanken eller en av våre eierbanker i Sparebank 1 og Eika eller andre partnere.

Kvernes Hyldmo legger til at hun synes bankene har blitt mye flinkere til å gå ut med informasjon og advarsler, og at det har blitt et veldig godt samarbeid på tvers av bransjen, organisert av bransjeorganisasjonen Finans Norge.

– Vi jobber for eksempel samlet i hele bransjen med å ta bort helt klikkbare lenker i SMS-er, og i stedet bruke pop-up-varsler i mobilbanken, for å gjøre det lettere og tryggere for kundene å avdekke svindel, forteller hun.

Rask utvikling, lav risiko

– Fordi vi har jobbet godt over tid, har vi fått løsningene opp raskt – og de fungerer. Det er ikke masse feil. Det handler om måten vi jobber på. Vi tar ned risiko i samarbeid med forretning, forklarer Espen Sjøvoll til BankShift, om prosessen i forkant av migreringen av Kredittbanken.

Sjøvoll har inntil nylig hatt Storlis rolle som utviklingsleder i Sparebank 1 Utvikling – en stilling han har hatt de siste to årene. Nå er han på vei inn i en nyopprettet stilling som seksjonsleder for Folk og fag i Sparebank 1 Utvikling.

– Det er ingenting vi ikke sjekker av med forretning, skyter Storli inn.

– Vi snakker sammen hver dag. Den samlokaliseringen vi har i Trondheim er en liten superkraft.

Utvikling og forretning i samme båt

Sjøvoll påpeker at det er slutt på å «sette teamet i kjelleren og la dem utvikle alene for seg selv.»

– Nå skjer utviklingen tett sammen med forretning. Da unngår vi misforståelser og lager nøyaktig det som trengs. Det kommer ingen store overraskelser ved lansering, fordi alt er prøvd ut underveis, forteller han.

Storli mener at det er nettopp av denne årsaken at alliansen er så viktig.

– Vi sitter i samme båt. Når bestillinger beskrives i et A4-dokument, mister man mye på veien. Det blir lett en hviskelek, og man vet ikke egentlig hva man skal lage før man lager det.

Nils Petter Johnsen jobber på kompetansesenter Betaling, som betjener betalingsområdet for alle bankene i Sparebank 1-alliansen, og er den som ofte sitter på bestillersiden i utviklingsprosessen.

– Det jeg opplever fra bestillersida, er kraften i teamene og den kreativiteten som ligger i å bli flinke i å legge frem gode problemstillinger, heller enn bestillinger, forteller Johnsen.

– Og Nils Petter kan bli utfordret på bestillingen sin, kontrer Sjøvoll.

– Så kan utviklerne teste hypoteser og jobbe hypotesedrevet. Vi verifiserer eller avkrefter tidlig, så vi unngår å dra med oss feil langt inn i produksjonen. Det er mer effektivt. Vi får hyppig tilbakemelding, og det gir lavere risiko og bedre løsninger.

I en tidligere utgave av denne artikkelen skrev BankShift at over én million kunder skulle få kjenne på resultatet av det Sparebank 1 og Eika har bygget sammen. Dette var feil. Det riktige er at det er 350 000 kredittkortkunder som migreres til Kredittbankens systemer.