STRATEGI

DNB har 60 prosent av personmarkedet i Tønsberg: – Vi er en storbank med lokalbankens nærhet

DNB i Tønsberg ser ingen stans i boligbyggingen og kan skryte på seg å finansiere 62 prosent av førstegangskjøperne i området. Banksjef Terje Solvik mener at kombinasjonen lokal nærhet og storbankens bredde er en del av suksessoppskriften.

Terje Solvik, banksjef i DNB Tønsberg, utenfor DNBs kontor i Tønsberg sentrum.
Publisert

DNB i Tønsberg har på mange måter blitt byens lokalbank. 

Med nærmere 60 prosent av personmarkedet, og med ferske tall som viser at de har finansiert 62 prosent av førstegangskjøpere i området hittil i år, ser banksjef Terje Solvik på arbeidsplassen sin som en bank med storbankens bredde og kompetanse, men med lokalbankens nærhet.

– Vi har hatt et veldig godt år, spesielt når det gjelder finansiering til førstegangskjøpere i Tønsberg og Nøtterøy-området. Dette er populære steder å bosette seg, og vi ser stor tilflytting. Selv om det har vært en nedgang i nybygging nasjonalt, har vi hatt rekordmange boliglån i september, noe som tyder på høy etterspørsel og stigende boligpriser, forteller Solvik fornøyd.

Forberedt på tøffere konkurranse

Banksjefen tror konkurransen fremover vil bli tøffere, nå de to nye storbankene Sparebank 1 Sør-Norge og den ventede Sparebanken Norge, går inn i markedet – men er klar på at banken hans er rede til å møte utfordringene.

– Vi må hele tiden utvikle oss og være på tilbudssiden for å sikre at vi forblir konkurransedyktige på både pris og løsninger, samtidig som vi fortsetter å være den lokalbanken kundene stoler på, sier Solvik.

Arvesølvet

Selv har han vært i DNB siden 1989, og var med på overgangen fra Sparebanken NOR til DNB. I en tid hvor andre banker med lokal forankring skal ekspandere og vokse nasjonalt, gjør Solvik seg noen tanker om hvordan banken hans i sin tid klarte å holde på kundene sine da de selv gikk igjennom en lignende prosess.

– Fusjonen gikk veldig bra her hos oss, og vi har alltid hatt et fokus på å ta vare på våre ansatte og kundene våre. Det er menneskene som utgjør banken, og kontinuitet og tillit er essensielt, sier han.

Solvik føler ikke han alene kan ta fortjenesten for at banken gjør det såpass sterkt i lokalområdet, men ser på det som et kontinuitetsprosjekt som strekker seg over en lang epoke.

– Vi bruker ofte begrepet «arvesølv». Jeg er på post nå, men det har vært andre før meg. Vi har jo vært her siden 1870-tallet. Jobben vår er å forvalte og videreutvikle det som tidligere generasjoner har bygget opp. Vi kan ikke ta noe for gitt, og må jobbe hardt for å ivareta det vi har, samtidig som vi ser fremover og utvikler oss, forteller Solvik.

Lokal arbeidsgiver 

Solvik tror noe av nøkkelen til DNBs suksess i området, er at kundene deres setter pris på å ha en fast rådgiver som kjenner dem og deres behov, selv i en tid hvor digitale løsninger blir stadig viktigere. 

– Vi er til stede med ansatte som har sterke relasjoner til kundene, og døren står alltid åpen. Vi har en bred kundebase, fra unge som tar sitt første boliglån til eldre som ønsker finansiell rådgivning, forteller Solvik.

Tønsberg er en av de byene i Norge hvor DNB har definert seg som et finanshus, og her tilbyr de tjenester for blant annet personmarkedet og bedriftsmarkedet, eiendomsmegling, aksjehandel, private banking og pensjonsrådgivning. 

– Dette er noe vi er veldig stolte av, og vi har rundt 100 ansatte i Tønsberg som jobber med alt fra personlig økonomisk rådgivning til bedriftskunder, sier Solvik, og legger til at banken ble nominert til Tønsbergprisen 2024 som årets arbeidsgiver.

Innflyttingsfest med ordføreren

Banken prøver å nå lokalsamfunnet med flere initiativer for byen, som blant annet den årlige innflyttingsfesten for de som har flyttet til Tønsberg. Alle nyinnflyttede til området blir invitert via Altinn, og ordføreren, næringsforeningen og blant annet DNB er tilstede. Banken er en av sponsorene til den årlige festen.

– Det er en fin måte å skape tilhørighet og vise at vi som bank er på lag med byen og de som flytter hit, sier Solvik.