SAMARBEID
DNB inngår tek-avtale med Capgemini: – Naturlig å supplere interne ressurser med eksterne partnere
Capgemini og DNB har inngått et nytt samarbeid som skal styrke bankens digitale kapasitet – uavhengig av den forestående nedbemanningen i Technology & Services-divisjonen.

Konsulentselskapet Capgemini har inngått et strategisk samarbeid med DNB, ifølge en LinkedIn-post som BankShift har fått bekreftet av DNB.
Samarbeidet skal videreutvikle og kostnadsoptimalisere banktjenester og løsninger. Nyheten kommer samtidig med at DNB skal igjennom nok en nedbemanning og denne gangen kutte 100 stillinger fra Technology & Services-divisjonen, men DNB understreker at nedbemanningsprosessen er fullstendig frakoblet det nye samarbeidet.
Ifølge Capgeminis egen LinkedIn-post innebærer avtalen at konsulentselskapet skal levere tjenester og løsninger på tvers av DNBs lokasjoner, både med ressurser i Norge og offshore.
Leveransemodellen kombinerer lokale eksperter med et sterkt leveransemiljø i India, noe som skal gi fleksibilitet og kostnadseffektivitet. Målet er, ifølge selskapet selv, å bidra til at DNB fortsatt skal være en ledende bank i sine markeder i årene fremover.
Capgemini er et fransk multinasjonalt selskap innen informasjonsteknologi, konsulentvirksomhet og outsourcing, med hovedkontor i Paris.
Naturlig supplement
DNB ønsker ikke å kommentere avtalens omfang, men åpner opp om de konkrete planene for hva Capgemini skal gjøre for storbanken.
– DNB har, som andre store selskaper, behov for leverandører med kapasitet, og med spisskompetanse knyttet til spesifikke oppgaver. I avtalen med Capgemini får vi tilgang til IT-ingeniører som kan levere tjenester til våre interne team med drift, forvaltning og utvikling av tjenestene våre, sier Lukas Loeb, kommunikasjonsrådgiver i DNB, til BankShift.
– Hvorfor bruke eksterne ressurser når dere har så mye på huset?
– Det stemmer at vi har mange dyktige IT-ansatte på huset, og det er vi stolte av, men som nevnt er det naturlig å supplere interne ressurser med eksterne partnere både i pågående drift og forvaltning av våre løsninger og i den digitale transformasjonen vi står overfor, sier Loeb.
To ulike felt
De hundre nedbemanningene som skal gjennomføres i høst, treffer driftsmiljøer innen Kjenn din kunde (KYC), antihvitvasking (AML) og operasjonell sikkerhet i DNB.
Loeb påpeker at det er viktig å skille mellom avtalen med Capgemini og omstillingen som nylig ble annonsert.
– Omstillingen handler først og fremst om å tilpasse organisering og arbeidsprosesser innen KYC, AML og operasjonell sikkerhet, mens denne avtalen handler om å støtte oss på helt andre områder, som nevnt over.
BankShift har forsøkt å komme i kontakt med Capgemini Norge for denne saken, men har ikke fått svar på henvendelsene.