EIENDOMSMEGLING
DNB legger ned Samsolgt: – Lukker ikke døren for fremtiden
Den digitale eiendomsmeglingtjenesten til DNB legges ned, men døren lukkes ikke helt, forteller banken.

Samsolgt var en digital meglertjeneste til fastpris, der kunden kunne spare penger ved å gjøre en del selv, som skulle konkurrere mot det ordinære tilbudet fra DNB Eiendomsmegling. Tilbudet ble lansert i 2019 av DNB.
Målet til banken var å gjøre det enklere og rimeligere å selge selv, men nå er det altså slutt for tjenesten. E24 omtalte saken først.
– Det er litt todelt dette. Det var nok et produkt som var litt prematurt, også har det litt med tradisjon og vaner vi i Norge har når det kommer til å selge bolig. Det er kanskje to av lærdommene vi tar med oss fra produktet, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til BankShift.
Han påpeker raskt at det også var mange kunder som satt pris på produktet, men ikke i de volumene som DNB hadde sett for seg.
– Vi ønsket å prøve dette, men så har det med volum å gjøre. Vi avslutter Samsolgt nå, men vi lukker ikke døren for fremtiden, sier Dalsbø.
Pandemi
Tidspunktet på tjenesten ble også litt dumt, ettersom at koronapandemien kom like etter Samsolgt ble lansert. Det gjorde at mye av tjenesten ble puttet inn i den ordinære eiendomsmeglingen.
– Pandemien kom, og da ble den teknologien som gjorde dette sømløst, som var tjenesten, bakt inn i det tilbudet hos DNB Eiendom. Så det skilte seg ikke ut lenger, sier Dalsbø.
Likevel har DNB tatt med seg lærdom fra tjenesten, som nå er bakt inn i DNB Eiendom.
– Kundeportalen ble utviklet av Samsolgt, blant annet. Det er teknologi her som gjør det enklere for både meglerne og kundene, så den teknologien har vi videreført. Vi har tatt mye lærdom av Samsolgt, sier Dalsbø.