RESULTAT

DNB: – Vi er glade for at vi stopper tapet av kunder dette kvartalet

DNB har mistet 22 milliarder kroner i utlånsvolum i personmarkedet på ett år. Ny konserndirektør for personmarked i banken, Maria Ervik Løvold, sier at hun skal bygge det opp igjen stein på stein.

Konserndirektør perosnmarked Maria Ervik Løvold i DNB.
Publisert Sist oppdatert

Maria Ervik Løvold overtok som konserndirektør for personmarked i DNB i starten av mai. Banken har hatt noen tøffe kvartaler i segmentet og på tolv måneder har personkundeporteføljen til banken krympet med 22 milliarder kroner. Samtidig har utlånsvolumet stabilisert seg siden første kvartal, det er Ervik Løvold fornøyd med.

– Vi har jobbet knallhardt og vi er glade for at vi stopper tapet av kunder dette kvartalet. I andre kvartal var det en liten oppgang i boliglånsaktiviteten, sier Ervik Løvold.

– Hvordan skal dere komme dere opp igjen der dere var?

– Det er ved å bygge stein på stein og bevise for kundene våre at vi er den beste banken, svarer Ervik Løvold.

I andre kvartal hadde DNB et utlånsvolum i personkundemarkedet på 942 milliarder kroner. Det er det samme utlånsvolumet som banken hadde i først kvartal.

Skal tydeliggjøre skille mellom DNB og Sbanken 

Tapet av kunder har skjedd parallelt med mye bråk i Sbanken, som ble kjøpt av DNB og integrert som et digitalkonsept i banken. Ervik Løvold vil ikke kommentere om kundeflukten kommer fra Sbanken eller DNB.

– Vi har mye å bevise for kundene i Sbanken. Vi tok fra dem nettbanken og ble app only, og da må vi sørge for at det er den beste appbanken. Etter at nettbanken forsvant har vi gjort mange forbedringer i appen, sier Ervik Løvold. 

Hun forklarer at banken fremover vil tydeliggjøre forskjellen mellom DNB og Sbanken.

Hos DNB får kundene et bredere produktspekter og bedre tilgang til rådgivere. Sbanken er for dem som vi ordne alt selv til en lavere pris. Det må vi får bedre frem blant kundene våre, forklarer Ervik Løvold.

Mer automasjon

Ervik Løvold kommer fra stillingen som konserndirektør for teknologi og service i DNB. For fem år siden var hun produktsjef for personmarked i banken.

– Mye er det samme og mye har endret seg siden jeg var i personmarked sist. Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i alt som har skjedd siden sist jeg var i personmarkedet. Jeg synes det er veldig gøy å skulle jobbe tettere på kundene igjen, sier Ervik Løvold.

Hun forklarer at hun vil ta med seg erfaring fra jobben som konserndirektør for teknologi og service. Blant annet vil hun automatisere mer.

– DNB har jobbet med å automatisere tjenester over lang tid, men til høsten skal vi sette opp tempoet, spesielt med tanke på finansieringsbevis. Det er ingen som er interessert i å vente særlig lenge på det, påpeker Ervik Løvold.

Samtidig understreker hun at rådgiverne fortsatt vil være en viktig del av tilbudet i DNB.

– Personlig vil jeg ikke løse noe over telefon som jeg kan gjøre via chat, men der er folk forskjellige. Men vi ser at det er viktig for folk å kunne snakke med noen når de er i store livshendelser. For eksempel når de skal kjøpe sin første bolig, eller de står i et arveoppgjør eller en skilsmisse. Vi skal være der når de har behov for å snakke med oss, sier Ervik Løvold.

Skal selge mer forsikring

Også forsikringssalget til DNB gikk ned de siste 12 månedene med 1,4 prosent. Ervik Løvold sier at det er naturlig siden det har vært mindre aktivitet i boligmarkedet.

Vi har ambisjoner om å selge mer forsikring og gjøre det til en mer integrert del av vår kundereise, kommenterer Ervik Løvold.