SPARING
Eika har passert 200.000 spareavtaler: – Et marked i sterk vekst
Bak de ekstraordniære tallene som følge av den gigantiske forsikringsfusjonen, ligger også kruttsterke sparetall for Eika. Gruppens sjef for kapitalforvaltning peker på to hovedårsaker.
Eika Gruppen leverte et resultat før skatt på 5,86 milliarder kroner i kvartalet og 6,10 milliarder kroner hittil i år, mot henholdsvis 217 og 344 millioner i samme periode i fjor. Den enorme resultatendringen skyldes engangseffekten knyttet til fusjonen mellom Eika Forsikring og Fremtind, som gir alliansen en regnskapsmessig gevinst på 5,7 milliarder kroner i tredje kvartal.
Justert for denne engangseffekten var resultatet før skatt på 113 millioner kroner, mot 217 millioner kroner på samme tid i fjor, og 358 millioner kroner hittil i år - opp fra 344 millioner kroner i fjor.
Bak tallene finner man også en solid forbedring innen Eika Gruppens virksomhet innen sparing og plassering. Datterselskapet Eika Kapitalforvaltning leverte et kvartalsresultat før skatt på 34 millioner kroner, opp fra 19 millioner kroner året før.
Selskapets samlede portefølje beløper seg nå til 75,7 milliarder kroner, opp fra 67 milliarder kroner i tredje kvartal 2023. Det tilsvarer en økning på 13 prosent de seneste 12 månedene. Totalt kan Eika nå skilte med 206.000 inngåtte spareavtaler.
Det er flere årsaker til den sterke veksten, ifølge Bjørn Slåtto, som leder Eika Kapitalforvaltning.
– Nettotegningen i personmarkedet har vært meget sterk i år. Folk flest sparer mer og etablerer flere spareavtaler i fond i år enn de to foregående. I tillegg har det stort sett vært sterke børser i år som både kundene og Eika kapitalforvaltning nyter godt av.
Pensjonsløft
I tillegg har selskapet i samarbeid med de ulike Eika-bankene satset bevisst på Egen Pensjonskonto.
– Det er et marked i sterk vekst og hvor Eika har lykkes godt og som bidrar til betydelig volumvekst, sier Slåtto.
Han forteller at Eika-bankene vil gjennomføre nærmere 10.000 sparemøter i år.
– Da sitter kundene sammen med en AFR-rådgiver i sin lokale Eika-bank og legger en økonomisk plan for fremtiden. Kundene er gjennomgående meget fornøyd med dette tilbudet. Det bidrar til økt økonomisk selvtillit hos våre kunder. Fornøyde kunder er beste måten å vokse på, sier han.
Venter fortsatt vekst
De gode tallene i tredje kvartal og året under ett er ikke forbigående, ifølge Slåtto. Han forventer fortsatt sterk vekst i årene fremover, både i personmarkedet og innen Egen Pensjonskonto.
– Folk flest har et mye mer bevisst forhold til sin pensjon nå enn bare for få år siden. Egen Pensjonskonto har bidratt til dette. Når kundene tar større eierskap til egen pensjon, innser de fleste at de både kan og må spare mer privat til pensjon. Fond er da en ypperlig måte å spare langsiktig på.
Tøff konkurranse
Slåtto vedgår at konkurransen er tøff, ikke minst understreket av DNBs ferske oppkjøp av Carnegie.
– DNB har vært meget dyktige på kommunikasjon rundt sparing og investering, kanskje særlig mot den yngre målgruppen. Vi har ikke de samme finansielle musklene som DNB har til digital utvikling og markedsføring. Vi må derfor være smart og målrettet, og sørge for å bruke kronene våre smartest mulig, sier Slåtto.
Han viser til at Eika har utviklet en egen spareapp, «Smartspar».
– I denne og fondsmodulen i mobilbanken har vi ca 200.000 brukere. Der DNB synes å fokusere på fond og aksjehandel, ser vi i Eika mer i retning av fond og pensjon, og da i form av egen pensjonskonto. Det er der vi tror veksten kommer for vårt kundesegment.