ØKONOMISK KRIMINALITET
Eikas AHV-senter etter tre måneders drift: – Vi har fått akkurat det vi ville
Det gikk ti måneder fra Eikas nye AHV-senter var en skisse, til idéen var satt ut i livet. Innen slutten av året skal to tredeler av alliansen være med på senteret.

– Vi regnet ut her om dagen at fra vi laget den første konseptskissen på AHV-senteret i Eika til vi faktisk var i produksjon, så tok det ti måneder. Det er under ett år – fra skisse til produksjon.
Det er en stolt Julie Odden som møter BankShift i anledning at Eikas antihvitvaskingssenter nå er klare til å ønske ti nye banker velkommen.
I høst kom nyheten om at Eika skulle lansere et eget antihvitvaskingssenter som de kaller AHV-excellence. Nonprofit-tjenesten ligger utenfor grunnpakken som Eika leverer til sine medlemsbanker, og bankene velger selv om de vil ta i bruk tjenesten for å avlaste på diverse oppgaver knyttet til AHV.
Tre måneder etter lanseringen tar BankShift en prat med både Eika og en av pilotbankene, for å høre hvordan det står til med prosjektet.
– Det er jo det vi ofte skryter litt av med Eika, at det er korte beslutningsprosesser og at ting går veldig raskt når man først bestemmer seg, sier Lene Kristiansen, konserndirektør Risikostyring og compliance i Eika.
– I hvert fall når du har et godt verdiforslag, da er det i hvert fall en vei til et raskt mål, legger Odden til.
Bratt læringskurve
Etter tre måneder er AHV-senteret godt i gang med arbeidet og klare til å ta på flere banker.
To tredeler av alliansen vil inn på senteret, ifølge Odden, og før sommeren vil det være totalt tolv banker med. De resterende kommer fortløpende etter sommeren og alle de tretti som har meldt sin interesse, skal være med innen fjerde kvartal 2025.
– Vi er i gang med det vi skulle, vi har bygget et felles miljø, kommet sammen og ser på styrkene og fordelene vi får ut av det. Vi har fått akkurat det vi ville: høy kompetanse, en mer skalerbar rigg som gir rom for de stordriftsfordelene vi ønsket oss på AHV, slik at vi kan ha en mer strategisk tilnærming, sier Odden.
Hun forteller at det mest utfordrende ved prosessen har vært å starte et senter helt fra begynnelsen av.
– Å rekruttere folk til noe som ikke eksisterer fra før, er utfordrende. Alle måtte finne sin plass, og vi var helt nye – både med hverandre og med oppgavene. Det var utfordrende, kanskje mer enn jeg hadde sett for meg, innrømmer hun.
Odden forteller at Eika hadde en god plan for oppstarten, men at det beste egentlig bare var å begynne å jobbe.
– Det har vært en bratt læringskurve, og nå, når jeg hører hvordan teamet snakker og samarbeider, høres det ut som de har jobbet med dette i mange år. Flere har allerede begynt å ta ansvar for opplæring, og én på teamet kjører nå egne kryptoopplæringer, forteller hun engasjert.
I tillegg til å lage kvartalsrapporter for hver bank, lager AHV-senteret også en generell, anonymisert rapport. I tillegg vil de utvikle trender og trusselrapporter på tvers av alliansen, som gir innsikt i hva som faktisk skjer i distriktene.
– Det gir en enorm verdi, sier Odden.
Én av to pilotbanker
Aurskog Sparebank var én av de to pilotbankene som ble med på prosjektet for tre måneder siden.
– Vi ble kjempeglade da Eika besluttet å etablere AHV-senteret, forteller Karin Bråthen.
Hun er leder for avdeling bankdrift i Aurskog Sparebank, har jobbet i banken siden 2008 og er også bankens AHV-ansvarlige. Hun er positivt overrasket over hvor knirkefritt oppstarten har gått.
– Vi var forberedt på at dette kom til å bli mye jobb, men det har gått veldig greit. Det er kjempegod kvalitet i det som leveres, og det er trygt å vite at vi får den bistanden vi trenger, sier hun.
– Antihvitvask er ressurskrevende og krever at vi holder oss oppdatert. Vi meldte oss frivillig som pilot, og det har gått over all forventning, legger hun til.
Hun forteller at det største kompetanseløftet har vært innen selve transaksjonsovervåkningen.
– De som sitter i senteret kjenner ikke kundene våre slik vi gjør, og det gir et nytt perspektiv. Det er viktig i det samfunnsoppdraget vi har, forteller hun.
Skreddersydd for hver bank
Odden forteller at AHV-senteret nå har lansert en ny tjeneste der bankene får hjelp til å designe, kalibrere, validere og dokumentere regelsett og risikomodeller.
– Det er et komplekst fagfelt, og mange banker har behov for bistand. Jo bedre du tuner risikomodeller, jo mindre kapasitet trenger du, og jo lavere blir kostnadene, forteller Odden.
– Én bank halverte antallet kunder i manuelle prosesser. Den gikk fra en stor andel forsterket-risiko-kunder til under fem prosent. Det gir stor effekt.
Odden forklarer at det tar mellom 20 og 40 timer å gjennomføre en slik prosess per bank. Det er ingen éngangjobb, for reglene må kontinuerlig justeres og finpusses, men tar man en skikkelig "våropprydding" blir det lettere å vedlikeholde og fintune i fremtiden.
– Det er en effektiv og verdifull jobb som må gjøres sammen med banken, slik at kompetansen også blir overført.
Stor reduksjon i flagging
Aurskog Sparebank er allerede godt i gang med dette arbeidet etter å ha plukket opp noen tips på senteret, og Bråthen forteller at banken har klart å redusere flaggingen med 20–30 prosent.
– Når tjenesten lanseres bredt, kommer vi helt sikkert til å bruke den. Vi har ikke egne spesialister, og man blir fort usikker på konsekvensene hvis man justerer noe alene.
Odden forklarer at ettersom hver bank er selvstendig rapporteringspliktig og må ha sin egen risikovurdering, kan ikke Eika lage én felles modell for dette arbeidet.
– Noen banker har mange bygge- og anleggskunder, mens andre har fiskeri eller andre sektorer. Risikoen varierer, og det må speiles i modellene. Derfor må alle reglene justeres manuelt for hver bank, forklarer hun.
Ansetter ti nye
AHV-senteret er et prioritert satsingsområde for Eika og de nye tjenestene som er på vei ut, krever sitt mannskap.
Derfor ansetter Eika nå ti personer til AHV-senteret i første omgang.
– Det er mange, og det er utrolig gøy at vi har hatt over 300 søkere. Det sier noe om interessen for både stillingene og miljøet vi har bygd opp, forteller Odden.
Samtidig presiserer hun at det er viktig å vokse gradvis.
– Vi har et samarbeid med KPMG som gir oss fleksibilitet mens vi bygger opp det faste teamet, slik at vi ikke ender med overkapasitet senere.
LES OGSÅ: