FUSJON

– En god kultur er ikke noe som vedtas

En sømløs overgang for kundene og hverdagslig kulturbygging stør øverst på prioriteringslisten til administrerende banksjef Nina Holte etter fusjonen mellom sparebankene Agder og Birkenes.

Nina Holte er administrerende direktør i Agder Sparebank.
Publisert Sist oppdatert

Mandag 3. november markerer den store fusjonsdagen i norsk sparebanksektor, der seks banker formelt blir til tre gjennom sammenslåinger.

Blant dem er sparebankene Agder og Birkenes, med førstnevnte som overtakende bank. Den nye banken vil fortsette under Agder-fanen, og får en samlet utlånsportefølje på om lag 13,18 milliarder kroner inkludert porteføljer overført til boligkredittselskap. 

Av dette utgjør personmarkedet rundt 11,85 milliarder kroner, tilsvarende omkring 90 prosent av totalte utlån, mens bedriftsmarkedet er på omtrent ca. 1,33 milliarder kroner. 

– Fusjonen gir oss økt robusthet, større fagmiljøer og bedre forutsetninger for å møte stadig strengere regulatoriske krav. Samtidig gir den oss bedre kapasitet til å ta i bruk og videre utnytte de digitale løsningene vi får gjennom Eika, slik at vi kan tilby kundene moderne og relevante tjenester med høy kvalitet,  lyder oppsummeringen til administrerende banksjef Nina Holte i Agder Sparebank i forkant av den juridiske fusjonen.

– Vi blir en sterkere lokalbank med bedre evne til å møte kundenes behov og konkurrere i et marked som stiller stadig høyere krav til både effektivitet og innovasjon. Vår størrelse gir oss fortsatt fleksibilitet og nærhet, samtidig som vi står sterkere sammen, sier hun.

Rutiner og systemer

Fremover blir den viktigste oppgaven å sikre at kundene opplever en god og sømløs overgang, mener hun.

– Vi skal sørge for at tjenester, rådgivning og kommunikasjon fungerer like godt – eller bedre – enn før. 

Internt handler det om å få på plass gode rutiner, samkjøre systemer og sørge for at alle ansatte har den informasjonen og støtten de trenger i overgangen til fusjonert bank, slik at de kan møte kundene på best mulig måte, mener Holte.

– Samtidig er vi bevisste på vårt ansvar overfor lokalsamfunnet. Banken skal fortsatt være en nær og tilgjengelig aktør, og vi skal bidra til lokal verdiskaping og utvikling – både gjennom finansielle tjenester og samfunnsengasjement.

Kultur starter i hverdagen

En annen nøkkelprioritet fremover, blir å forme en felles bedriftskultur som både samler og inspirerer, forteller Holte.

– Vi har allerede hatt flere samlinger med alle ansatte i begge banker for å bli kjent og forberede oss til å bli én bank. Selv om vi kommer fra to ulike organisasjoner, deler vi mange verdier – som lokal tilhørighet, personlig kundekontakt og et sterkt engasjement for kundene våre. Nå handler det om å bygge videre på disse fellesnevnere og samtidig skape rom for ny kulturutvikling.

– Gjennom aktiv involvering i verdiprosesser, samlinger og dialog, skal vi sammen forme hvordan den nye banken skal oppleves – både internt og eksternt. En god kultur er ikke noe som vedtas – den må leves, og det starter med hvordan vi møter hverandre i hverdagen.

Fortløpende vurdering

– Er ytterligere fusjoner på agendaen?

– Vårt hovedfokus nå er å gjennomføre denne fusjonen på en god måte og sikre at både kunder og ansatte opplever en positiv overgang, sier Holte. 

Hun legger til at banken ikke har noen konkrete planer om ytterligere fusjoner

– Men vi følger naturligvis med på utviklingen i bransjen og vurderer fortløpende hva som er best for kundene våre og lokalsamfunnene vi betjener.