OMSTRUKTURERING

Enda en direktør forsvinner fra Handelsbanken

Etter at Handelsbanken i Norge leverte svake resultater har konsernet tatt tak. Først ble landssjefen flyttet, så forsvant assisterende landssjef. Nå velger markeds- og kommunikasjonsdirektøren å dra.

Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør i Handelsbanken, sier at mange ansatte 'synes det var dumt' at ordningen ble endret.
Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør i Handelsbanken.
Publisert

På sin LinkedIn-profil skriver markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken at han nå takker for seg, etter nesten 14 år som direktør i banken.

– Tiden er kommet for å erklære en intens, morsom og utviklende etappe for Handelsbanken som ferdigløpt. Jeg har bestemt meg for å takke av etter nesten 14 år som markeds- og kommunikasjonsdirektør, skriver Sæthre.

Nyheten kommer etter at både landssjef og assisterende landssjef nylig har forlatt sine stillinger, i henholdsvis Arild Andersen og Christian Dahl. Andersen gikk over til å bli en seniorrådgiver for administrerende direktør og konsernsjef Michael Green, mens Dahl bytter arbeidsgiver.

Det betyr at Stockholm har tatt over ledelsen av kontoret i Oslo, som Green kalte «en strategisk omstart». Da BankShift forsøkte å få Handelsbanken i tale da «omstarten» ble gjort, ble det også klart at kommunikasjonsstaben i Norge var satt til side, og det var konsernets presseansvarlige Joel Holm, som svarte på BankShifts henvendelse da.

– I dette arbeidet inngår det naturligvis å se på både virksomheten som helhet og de ulike delene, samarbeid og muligheter, sa Holm.

Og med det nye lederskapet virker det som at Sæthre selv tenker det er på tide med andre utfordringer.

– Med nytt lederskap i både Handelsbanken-konsernet og i Norge, går banken over i en ny fase. Dermed var tiden riktig for å finne på noe annet, skriver Sæthre.