ESG

Etikk i hele organisasjonen: – Obos-banken gjør ting litt annerledes enn andre banker

Ved å la hele organisasjonen gjennomføre etikk-kurs ønsket Obos-banken å løfte etikk til å bli en del av bankens DNA, sier banksjefen.

Tore Weldingh, administrerende direktør i OBOS-banken.
Publisert

Tidligere i høst ble det klart at Obos-banken hadde gjennomført FinAuts etikk-kurs, med samtlige av sine ansatte. Alle fra rådgivere og støttefunksjoner til ledere, tok kurset.

– Vi ønsket å løfte etikk fra å være noe som kun angår autoriserte finansrådgivere og ledere, til å bli en del av hele organisasjonens DNA, sier administrerende banksjef Tore Weldingh i Obos-banken til BankShift.

– Når alle har samme forståelse, blir det enklere å ta gode beslutninger uansett om du jobber med kunder, IT eller strategi. Vi mener at etikk bør være forankret på alle nivåer i banken for at vi skal være troverdige på området, legger han til.

Håper flere banker følger etter

FinAut selv ser initiativet til Obos-banken som et «sterkt signal til resten av næringen», og håper flere vil følge etter. Administrerende direktør i FinAut, Erik Jensen, mener kurset gjør deg rustet til å bygge kultur, styrke tilliten og levere tryggere rådgivning. Men klarer Obos-banken å bygge tillit til kundene gjennom et etikk-kurs?

– Tillit bygges når kundene ser at vi tar ansvar ikke bare i ord, men i handling. Kurset er et tydelig signal om at vi tar dette temaet på alvor, men vi må bevise det i arbeidshverdagen også. Da tror jeg kundene vil merke at Obos-banken gjør ting litt annerledes enn andre banker, sier Weldingh.

– Ser dere selv at man har blitt bedre på enkelte områder etter kurset?

– Vi er realistiske og tenker at dette ikke er noe som endrer seg over natten, men noe vi må jobbe med over tid. Vi merker likevel at vi har oppnådd en bevisstgjøring rundt etikk og etikkens verktøykasse, sier Weldingh.

– Det gjør at vi i større grad enn før ser etiske problemstillinger enten vi jobber direkte med kunder, produkter eller tjenester. Det gjør oss i stand til å reflektere og vurdere reelle etiske dilemmaer på en vesentlig bedre måte enn før. Dette hadde vi ikke blitt bedre på uten at vi hadde gjennomført kurset og involvert hele banken. Men det er ikke blitt fast samtaleemne rundt lunsjbordet, ennå, sier banksjefen.

Trening gjør mester

På spørsmål om hva Weldingh føler banken sitter igjen med, etter å ha tatt etikk-kurset, peker han igjen på bevisstheten, og at det er trening som ligger bak gode vurderinger.

– Jeg tror det har hjulpet oss med det første steget for å skape en endring, nemlig å bygge en bevissthet og en felles kunnskapsplattform. Det gir et godt utgangspunkt for bedre diskusjoner, hvis etiske problemstillinger oppstår i arbeidshverdagen. Så er det viktig å huske på at dette er en treningssak, så vi må fortsette arbeidet med etikk om vi skal opprettholde kunnskapen og dermed lykkes med en varig endring, sier Weldingh.

Kurset

På FinAuts nettsider deler beskriver autorisasjonordningen at målet med etikk i finansnæringen er at rådgivere og andre kundebehandlere som kunne følgende:

  • Reflektere over rollen sin i møter med kunder

  • Oppdage etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidshverdagen

  • Ta initiativ til å diskutere etiske utfordringer og dilemmaer

  • Håndtere etiske utfordringer og dilemmaer profesjonelt og ansvarlig

  • Begrunne egne valg og standpunkter

For å gjennomføre kurset må man ha godkjent obligatorisk e-læringskurs, og bestått etikkprøve. Kurset er også delt inn i bolker slik at rådgivere på enkelte felt kun trenger kurset for sitt arbeidsfelt, men det er også noe overlapp. Informasjonsgivere blir delt inn slik:

Usikret og sikret kreditt, sparing og investering, personforsikring privat, skadeforsikring privat, personforsikring næringsliv, skadeforsikring næringsliv og inkasso. Alle må gjennom “tverrgående emner (grunnleggende regelverk og bærekraft), og e-læringskurs “God skikk og økonomi og psykisk helse”, utenom inkasso, som har et litt annet løp, før etikkprøven.