KARRIERE

Får toppjobben i Eika Digitalbank: – Trodde aldri at jeg skulle ende i bank

Den nye lederen for Eika Digitalbank, Kirsti Merethe Tranby, har ikke jobbet i bank på 20 år. Nå forklarer hun hvordan hun ble overbevist til å returnere.

Kirsti Merethe Tranby er fra 1. februar 2026 administrerende direktør i Eika Digitalbank.
Publisert

Nylig ble det kjent at Kirsti Merethe Tranby har takket ja til jobben som sjef for Eika Digitalbank, etter å ha blitt headhuntet til stillingen.

Dermed får hun fra tiltredelse 1. februar 2026 det overordnede ansvaret for digitalbankkonseptet Penni, som i sitt første leveår har passert 2,5 milliarder kroner i utlånsvolum, samt salgspantlån for alliansebankene, og sparekonseptet Sparesmart.

– Det er sterk konkurranse i bankmarkedet for tiden. Kombinasjonen av noe friskt og nytt, et tydelig og moderne brand, strategien styret har satt og de store ambisjonene i en interessant Eika-familie, opplevde jeg som svært spennende. Dualiteten i å utvikle noe som skal vokse, med teknologi som fundament, samtidig som man har en sterk eierside, var også tiltrekkende – selv om jeg ser at det kan være krevende i rollen, forklarer Tranby til BankShift om hvorfor hun returnerer til bank etter 20 år i konsulentbransjen.

Fra Kredittkassen til konsulent

Forrige gang hun jobbet i bank var i Kredittkassen, som senere ble Nordea, tidlig på 2000-tallet.

– Jeg startet i bank i studietiden, men jeg trodde aldri at jeg skulle ende i bank. Jeg trodde ikke jeg skulle sitte på et kontor, for jeg har en entreprenør i meg. Men tilfeldighetene førte meg dit, og der lærte jeg håndverket.

Etter hvert åpnet det seg en mulighet i Accenture, som søkte folk med erfaring fra bank og finans.

– Det var en stor overgang. Der lærte jeg teknologi, modernisinering og effektivisering av banknæringen fra innsiden. Det var mye kjernebank, produktsanering, prosessopprydding, og store IT-prosjekter, forteller Tranby.

Deretter gikk veien videre i konsulentbransjen, til Deloitte og KPMG. Også der har Tranby jobbet inn mot bank og finans, med oppgaver knyttet til etterlevelse og lederutvikling, blant annet. 

– Det var mer forretningsorientert. Den kombinasjonen med å ha jobbet med helheten, og har bankfaget fra bunnen av, tror jeg bli god å ha i ny rolle. Når man ser på mulighetsrommet for å levere konsulenttjenester, får man et godt overblikk. Det utenfraperspektivet tror jeg kan bringe nye tanker.

Lite differensiering

Tranby ønsker ikke å si noe særlig konkret om Penni før hun tiltrer ny jobb 1. februar, men legger ikke skjul på at hun har stor tro på satsingen:

– Det er et spennende konsept de har startet på, og som jeg tror det er stort potensial i å utvikle videre. Det er lite differensiering i det norske bankmarkedet, og det er gøy å utvikle noe – jeg skal ikke si helt nytt, for vi skal fortsatt drive bank – men noe som utfordrer  og skaper verdi både for eiere og forbrukere.