KONKURS

Festival konkurs – banken beholder kundenes billettutgifter

Kun én av fire som kjøpte billetter til en festival i Kristiansund, får pengene sine tilbake etter konkursen. Sparebank 1 Nordmøre beholder resten av beløpet for å dekke egne tap.

Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i Sparebank 1 Nordmøre.
Publisert

En festivalkonkurs i Kristiansund skaper frustrasjon blant lokalbefolkningen da kun én av fire får refundert billetten sin etter avlysingen. Resten av billettpengene beholder Sparebank 1 Nordmøre, skriver Tidens Krav.

 – Vi har stor forståelse for at mange er frustrert over at de ikke har fått penger tilbake, uttaler Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i Sparebank 1 Nordmøre, til Tidens Krav.

Etter konkursen beholder banken totalt 384.730 kroner for å dekke egne tap etter konkursen i selskapet Dødeladen AS, som arrangerte festivalen.

Gaarde-Landre forklarer at regelverket rundt refusjon av billetter sier at man har krav på refusjon ved avlyst arrangement, med mindre arrangøren har gått konkurs,  og påpeker at banken er pliktig til å følge konkursloven.

Gaarde-Landre understreker at banken ikke kan refundere billettinntekter fra selskapets kassakredittkonto, fordi dette ville innebære at noen kreditorer får fordeler fremfor andre. 

Kommunikasjonsrådgiveren avviser samtidig at Sparebank 1 Nordmøre har hatt kontakt med Ticketmaster eller påvirket Dødeladen AS til å utbetale billettpenger fra Ticketmaster før selskapet bak festivalen måtte melde oppbud.