SVINDEL

Finans Norge kaller Klarnas møte-avslag «overraskende og uheldig»

Til stor misnøye fikk Finans Norge nylig et «veldig sjeldent» avslag på en invitasjon til dialogmøte om svindel – fra fintech-kjempen Klarna. – Ikke på noen måte synonymt med at vi ikke tar bedragerier alvorlig, kontrer svenskene, som tar dissens om invitasjonens faktiske innhold. 

Gry Nergård, fagdirektør antisvindel i Finans Norge vil gjerne snakke om svindelutfordringer med Klarna.
Publisert

At svindlere prøver stadig nye måter å gjøre det vanskeligere for bankene å oppdage svindelforsøkene, er vel kjent.

En metode, både ved phishing og sikker konto-svindel, går ut på at første stopp for svindelofferets penger på vei ut av en konto, blir en annen konto som kunden har, enten det er i en annen bank eller i en lommebok eller app som kunden overfører penger til.

Et økende problem

Ifølge Gry Nergård, fagdirektør antisvindel i Finans Norge, har mange av medlemsbankene i organisasjonen varslet om at denne typen pengeoverføringer er et økende problem.

– Det er vanskeligere for bankenes antisvindelavdelinger å avdekke en svindel når penger først flyttes fra kundens egen konto i banken til en av kundens kontoer et annet sted, sier Nergård til BankShift.

Disse problemstillingene har Finans Norge drøftet med en rekke aktører i organisasjonens fagutvalg. Telenor, Finn.no, Vipps, og BankID har alle møtt opp. Men da Klarna ble invitert på fagutvalgsmøte for å diskutere nettopp dette, ble det nei.

– Finans Norge har forsøkt å få til et møte med Klarna for å diskutere hvordan samarbeidet med norske banker kan bli bedre, men det har Klarna ikke sett behov for. Vi synes det er både overraskende og uheldig, ettersom vi alle burde samarbeide på best mulig måte for å verne kundene mot svindel, sier Nergård.

Har ikke takket nei til samarbeid

Joel Hedin, nordisk kommunikasjonssjef hos Klarna, stiller seg avvisende til Nergårds påstand.

– Vi har ikke takket nei til noe formelt eller operativt samarbeid rundt bedragerier. Det vi sa nei til, var en spesifikk invitasjon til å komme å lytte til et foredrag av Gry Nergård, og sammen med andre aktører fortelle om vårt eget arbeid hos et av deres utvalg i oktober, skriver Hedin i en e-post til BankShift.

I invitasjonen som BankShift har sett, skriver Nergård:

«Jeg leder et av fagutvalgene i Finans Norge, som jobber med antisvindel. Jeg regner med at vi har felles interesser i å motarbeide svindel mot betalingssystemene, og vi vil derfor invitere deg/noen i Klarna et møte den 30. oktober. Tidligere har vi hatt besøk av Vipps, BankID, Finn.no for å nevne noen.

Det vi gjør i slike møter er at jeg sier litt om hva vi gjør fra Finans Norges side (for bankenes fellesskap) på antisvindel-siden, og gjesten forteller hva de gjør for å forebygge og avdekke svindel, og hvordan de følger opp svindel når det skjer, Bankene får deretter muligheten til å stille spørsmål, og vi opplever at det blir gode dialoger på møtene.»

– At vi avslår en invitasjon om å gjesteforelese for en interesseorganisasjon er ikke på noen måte synonymt med at vi ikke tar bedragerier alvorlig. Vi arbeider døgnet rundt med å forebygge og motvirke bedragerier, og har selvfølgelig operativt samarbeid med både politi og tilsynsmyndigheter, skriver Hedin i e-posten.

Mener møtene er viktige

Nergård mener fagutvalgsmøtene med eksterne aktører er viktige og at de fører til resultater.  Hun nevner blant annet tjenesten «Digital anmeldelse av bedragerier», som Politiet lanserte i sommer, og at møter med enkelte teleoperatører og hele bransjen har bidratt til tiltak som stopper mange svindeltelefoner og -sms-er før de når forbrukerne.

– Sammen med representanter fra bank, forsikring, NAV, Skatteetaten, Brønnøysundregistrene og Politiet har vi utarbeidet «Antisvindelhåndbok for offentlig og privat sektor», sier Nergård.

Klarna har satset stort

At Klarna er blitt en aktør som Finans Norge har ønsket dialog med, henger nok sammen med at antallet transaksjoner fra vanlige bankkontoer til Klarna bør ha økt betraktelig det siste året.

For litt over ett år siden lanserte Klarna konto i appen sin, først og fremst for å ha et sted å samle cashback, som ble lansert samtidig. Men det ble også åpnet for å la brukerne overføre penger fra sin ordinære bankkonto til kontoen i Klarna. Da Klarna i høst lanserte et debetkort og muligheten til å betale direkte, ble kontoen i appen enda viktigere, ettersom debetkortet trekker penger fra kontoen i Klarna, ikke fra kundens bank. 

Dette er grep som Klarna har tatt for å styrke posisjonen som betalingsaktør. Hvor mange nordmenn som i dag har en konto hos den svenske kjempen, eller har skaffet seg et debetkort og dermed kan overføre penger, ønsker Hedin derimot ikke å utdype.

Vanskelige å nå frem utenfor Norge

Selv om Finans Norge har hatt en rekke møter med norske aktører, har man ikke har hatt samme suksess med utenlandske aktører.

– Klarna er ikke de eneste vi ønsker å snakke med, sier Nergård, og nevner at big tech-selskapene fra USA og Revolut også står på blokken.

– Men utfordringen nå er at vi har prøvd å få møte med Klarna, og det er veldig sjelden at noen takker nei til et møte for å diskutere utfordringer, når vi ber om å få et møte på vegne av alle norske banker, sier Nergård.

– Hvor stort er problemet med at penger videresendes på denne måten?  

– Vi har ikke noen samlet oversikt, men bankene sitter rundt bordet hos oss og snakker ofte om rutinene rundt dette, sier Nergård og henviser til bransjens egne svindeltall fra i fjor.

Finanstilsynets risiko- og sårbarhetsanalyse, som ble lagt frem i mai, viste at bankene stoppet svindelforsøk for over tre milliarder kroner. Til tross for det, økte svindeltapene i finanssektoren økte fra 929 millioner i 2023 til rekordhøye 1,227 milliarder kroner i 2024.