Forbrukerrådet: – Finanstilsynet bør vurdere sanksjoner mot DNB
I forbindelse med flyttingen av kunder fra Sbanken til DNB har mange kunder ventet ulovlig lenge på å bytte bank.
![Leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.](https://image.bankshift.no/329255.webp?imageId=329255&x=16.72&y=14.87&cropw=76.00&croph=64.96&width=960&height=548&format=jpg)
Sbanken-kunder med over 4000 aksjesparekontoer har ventet
ulovlig lenge på å bytte bank. Loven sier at flytting skal skje innen ti dager,
men minst 1600 kunder har ventet i over fem uker. Det viser en redegjørelse fra
DNB som DN har fått innsyn i.
Leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, sier til avisen at de lange ventetidene er uakseptabel.
– Finanstilsynet bør vurdere sanksjoner mot DNB/Sbanken på vegne av kundene som er rammet, dersom ikke DNB selv klarer å kompensere kunder for avkastningen de har tapt, sier Instefjord.
Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Julia Stelzer Norberg, bekrefter overfor DN at banken har gått langt over normal behandlingstid i noen av flyttesakene.