MARKEDSFØRING
Forbrukertilsynet vil vurdere Lunar-saken: Markedsføringen skal være riktig, og ikke villedende
Norsk Lunar-kunde mener nettbanken driver med lokketilbud. Nå skal Forbrukertilsynet vurdere saken for å se om noe må gjøres.

Forrige uke gikk en Lunar-kunde ut og kritiserte banken for det hun mente var et lokketilbud.
I et intervju hos NRK forklarte kunden at hun hadde funnet Lunar gjennom en markedsføring av bankens innskuddsrente på brukskontoen, der kunder skulle få 4 prosent innskuddsrente. Kort tid etter at hun hadde etablert et kundeforhold med banken, sendte Lunar ut en melding der de varslet om at renten ville endre seg til 0 prosent om to måneder. Lik prosess som venner og familie hadde fått.
Seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet sa til NRK at måten Lunar opptrådte på kunne være ulovlig.
Forbrukertilsynet vurderer
I personsaker mot banker er det Forbrukertilsynet som har ansvar for å se på saken. Til BankShift sier avdelingsdirektør Bente Øverli i tilsynet at de nå kommer til å vurdere saken.
– Vi ble kjent med dette via media, og har så vidt jeg kjenner til ikke fått noen henvendelser eller vært i kontakt med selskapet om dette. Vi kan ikke saksbehandle i media, så jeg kan ikke kommentere dette tilfellet konkret, skriver Øverli i en e-post til BankShift.
– På bakgrunn av det som har kommet frem vil vi nå vurdere om vi skal se nærmere på dette konkrete tilfellet for å se om sentrale forburkervernsbestemmelser er brutt, legger hun til.
BankShift har vært i kontakt med Finanstilsynet for å høre hva de tenker om villedende markedsføring, og for å spørre om måten Lunar markedsfører sin innskuddsrente på er noe de vil se på. Finanstilsynet henviser saken til Forbrukertilsynet, ettersom at det dreier seg om én kunde som har klaget.
Og Forbrukertilsynet, som Øverli påpeker, vil ikke saksbehandle i media. Men hun påpeker likevel at det er noen regler bankene er nødt til å følge.
– Jeg kan imidlertid si generelt at markedsføringen, som en bank har om en rente, skal være riktig og ikke villedende. Forbrukere skal kunne foreta informerte valg når de inngår avtale om for eksempel bruks- eller sparekonto. Avtalen som inngår skal presisere renten og det skal fremgå klart og tydelig på hvilke premisser og med hvilken varslingstid renten eventuelt kan endres. En av årsakene til at kunden skal varsles før endring er at forbrukeren skal ha tilstrekkelig tid til å områ seg ved endringer. Om premissene endrer seg slik at kunden ikke lenger mener det er hensiktsmessig å fortsette avtaleforholdet, skal hen kunne bytte bank før endringene trer i kraft, sier Øverli.
Til NRK sier kommersiell direktør Mats Persson Berguis i Lunar at endringen er i samsvar med norsk lov, og at markedsføringen ikke har noe med kapitalinnhentingen banken har vært ute etter den siste tiden.