SPAREBANKEN MØRE

– Fortsatt betydelig vekstpotensial i regionen

Låneboken til Sparebanken Møre bikker snart 90 milliarder kroner, men det er fortsatt mye å hente på det svært konkurranseutsatte Nordvestlandet, mener administrerende banksjef Trond Lars Nydal.

Trond Lars Nydal er administrerende banksjef i Sparebanken Møre.
Publisert Sist oppdatert

ÅLESUND: Sparebanken Møre (SBM) er en sjeldenhet i norsk bankvesen i den forstand at banken står støtt utenfor ethvert alliansesamarbeid. Nylig leverte banken årets sterkeste kvartalsresultat, men fallende renter biter og tallene er noe svakere enn fjoråret.

Banken ligger litt bak målsetningene på både egenkapitalavkastning og kostnadsprosent, men leverer fortsatt stødig vekst i både personmarked og blant bedrifter. Utlånsboken snuser nå på 90 milliarder kroner.

– Vi har tro på vår forretningsmodell og jobber for å foredle den videre. Vi er en selvstendig bank, men har gode distribusjonssamarbeid – med Norne, Fremtind Forsikring, Kredittbanken, Sparebank 1 Finans Midt-Norge, og DNB. Vi finner de løsningene som er best for kundene våre. Kostnadene er under kontroll, og vi driver en lønnsom og effektiv bank. Vi har et godt distribusjonsapparat, høy kompetanse og tydelige forventninger til samarbeidspartnerne våre, lyder oppsummeringen til administrerende banksjef Trond Lars Nydal.

Banken markedsføres med tydelig tilhørighet på Nordvestlandet, selv om et Oslo-kontor nylig ble etablert.

– Blir Sparebanken Møre snart for stor for Møre og Romsdal?

– Nei, vi har fortsatt betydelig vekstpotensial i regionen. Vi vokser godt både i Romsdal og på Nordmøre, og ser store muligheter lokalt. Kontoret i Oslo har fokus på privatmarkedet, men vi følger bedriftskundene våre ut når de etablerer seg der. Når kundene våre lykkes, vokser også vi, sier han.

Tøff konkurranse

Nylig ble det kjent at Sparebanken Norge etablerer seg midt i kjerneområdet til SBM, med kontor i både Molde og Kristiansund. Banken er allerede på plass i Ålesund. 

Selv peker Nydal på Sparebank 1 SMN som hovedkonkurrenten i området per i dag, iallfall i personmarkedet. De store forretningsbankene er også godt etablert i området.

– Vi har alltid hatt tøff konkurranse i regionen – både fra spare- og forretningsbanker – og det ser vi som positivt. Konkurranse skjerper oss og gjør oss bedre. Vi følger nøye med på utviklingen med daglige rapporter over kundeinnganger og -avganger, og vi iverksetter tiltak raskt. Vi har dyktige medarbeidere i frontlinjen som gjør en formidabel jobb, sier Nydal.

Han understreker at samarbeid konkurrenter imellom også er et viktig moment i den regionale bankdriften, spesielt i bedriftsmarkedet.

– Det er konkurranse, men vi tåler det. Vi har stabile, erfarne rådgivere og et godt samarbeid med andre banker i syndikat. Vi konkurrerer når vi må, og samarbeider når vi kan. Det er sunt. Sparebankene står sammen om å løfte store engasjement som én bank alene ikke kunne håndtert, påpeker Nydal.

Nærhet som kjerneverdi

I årets Epsi-undersøkelse gjorde SBM det skarpt på flere fronter; banken fikk et omdømmeløft blant personkunder, toppet bærekraftsundersøkelsen for femte året på rad, og i bedriftsmarkedet landet banken en andreplass - kun slått av nykommeren Folio.

I et intervju med BankShift etter at omdømmekåringen ble offentliggjort, uttalte Folio-sjef Dag Olav Norem at det er en oppfatning av at bedriftsbank er mer komplisert enn privatbank, og at man trenger et menneske for veiledning. 

– Sånn har det nok vært, men det trenger det ikke lenger å være, sa han.

Nydal er ikke enig.

– Nei, det er ikke vår strategi. En av våre kjerneverdier er å være nær. Vi skal være tett på næringslivet og kjenne pulsen i regionen. Visjonen vår er å være en pådriver for verdiskaping på Nordvestlandet – det er identiteten vår. Vi mener vi utvikler oss best sammen når folk møter folk, og vi kan bruke vår bransjekunnskap til å bidra til at kundene våre utvikler seg.

Han påpeker at Folio nok også har en annen kundesammensetning, rettet mot mindre bedrifter.

 – Ja, og vi forstår at noen kunder foretrekker digitale løsninger. Samtidig får vi veldig gode resultater også på digitale tjenester. Det forsterker profilen vår – at vi klarer å kombinere nærhet og fysiske møter med gode digitale løsninger. Det er en forutsetning. 

– Men kan dere kombinere dette med å være kostnadseffektive? 

– Det må vi få til.

Stor andel næring

Hittil i år har Møre vokst mer innen lån til bedriftsmarkedet enn i personmarkedet. Nydal viser til at de to markedene fungerer på ulikt vis, der personporteføljen har en mer stabil utvikling, med mindre lånebeløp og flere kunder.

– Samtidig er vi en bank av en størrelse som gjør at vi har en del større engasjement. En del av volumet i bedriftsmarkedet er kortsiktig, for eksempel byggeprosjekter, skipsbygging eller utbygging av næringseiendom. Når disse prosjektene ferdigstilles, kommer det ofte refinansiering med langsiktig finansiering – og det er ikke nødvendigvis vi som får den. Det kan forklare at vi svinger litt mer i bedriftsmarkedet.

Han påpeker at SBM er mest opptatt av «de lange linjene og vekst over tid», men er samtidig bevisste kvartalsvise utslag. 

– Dette er en del av konteksten i næringslivet vårt. Vi setter stor pris på å være en interessant og aktuell bank for bedriftene i regionen, og vi skal klare å videreføre det, sier Nydal.

Bedriftsmarkedet utgjør i dag drøyt 34 prosent av bankens totale utlånsvolum. 

– Vi har etablert et nivå mellom 30 og 40 prosent bedriftsmarked i porteføljen. Det har vi hatt i mange år, og vi holder oss innenfor det. Det finnes ulike argumenter for å ha høyere andel i både privat- og bedriftsmarkedet, men vi mener dette er en god balanse. Vi er en del av næringslivet og utviklingen på Nordvestlandet, og den finansieringsrollen vi har som sparebank er spesielt viktig ute i distriktene. Vi skal støtte opp under både små og store lokale bedrifter, og det har vært en del av strategien vår siden starten i 1985.