KOMMUNIKASJON

Fra reklamebransjen til sin første bankjobb:
– Bank handler tross alt om mer enn bare finans

Sparebank 1 sin påtroppende markedssjef for merkevare har jobbet med Danske Bank i nesten ti år, og gleder seg til å tenke kreativt rundt sparebankenes allmennyttige rolle i sin nye stilling.

Elise Skogrand blir ny makredssjef for merkebare i Sparebank 1 SMN.
Publisert

Fra mars får Sparebank 1 SMN en ny medarbeider med lang fartstid fra reklamebransjen. 

Elise Skogrand begynte i byråbransjen i 2012 og har jobbet med en rekke finansforetak – blant annet har hun jobbet med Danske Bank i nesten ti år. Dette er erfaring hun nå skal bruke i sin første bankjobb.

Danske Bank stories

Etter å ha jobbet noen år med performance-arbeid, som SEO og lignende, begynte hun i Headspin, et kreativt kommunikasjonsbyrå med rundt 30 ansatte i Trondheim. 

– Der fikk jeg være med på litt større prosjekter, og i 2015 jobbet jeg med lanseringen av Mobilepay i Norge, bare noen måneder etter at Vipps ble lansert. Vi utviklet et konsept og en film for lanseringen, og dette var første gangen jeg jobbet med et finansselskap. Samme år fikk jeg også Danske Bank som kunde, forteller Skogrand til BankShift.

I Headspin etablerte hun Danske Bank Stories, en innholdsplattform for banken, og laget forskjellige filmer til ulike lanseringer, blant annet av mobilbank, samt pitchet konsepter til avtaler.

Spennende samfunnsnytte

For to år siden begynte Skogrand i kommunikasjonsbyrået Pitch, hvor hun fortsatte å jobbe med Danske Bank. Til våren begynner hun så i Sparebank 1 SMN. 

– Jeg har opparbeidet meg solid kompetanse på hvordan banker spiller en rolle i livene til folk, noe jeg har tenkt mye på. Dette er et kjent landskap for meg, samtidig som jeg tar med meg byråperspektivet og erfaringen med å sette kunden i fokus. Jeg har alltid sett at Sparebank 1 SMN gjør mye bra i Trondheim, og jeg har hatt lyst til å være en del av det, forteller hun.

Skogrand sier at hun spesielt  synes praksisen med gaver til allmennyttige formål, er veldig spennende fra et merkevareperspektiv.

– Her er film et fint virkemiddel for å komme tett på følelser – noe Sparebank 1 er svært dyktige på. De tar merkevaren sin på alvor. Jeg liker godt å jobbe med følelsesbasert kommunikasjon, og jeg mener at merkevarebygging er en kunst, ikke en vitenskap, sier hun.

Kreativitet foran KI

Skogrand tror på kraften i kreativitetsdrevne kampanjer og er mindre opptatt av trender som KI-bølgen. 

– Det produseres så mye reklame i dag som bare er helt OK, men jeg ønsker å lage noe som virkelig betyr noe for folk, som gjør at Sparebank 1 blir valgt fremfor andre banker, forteller Skogrand og legger til at i merkevareverdenen handler alt om å få oppmerksomhet.

– Dette er viktig også for banker. Tradisjonelt sett har banker kanskje vært litt trygghetssøkende, men det finnes gode unntak, sier hun, og trekker frem DNBs #huninvesterer-kampanje som et eksempel på en «super kampanje» som virkelig betyr noe for folk, og som samtidig er et godt håndverk. 

– Mange gjør mye bra, men jeg tror bankene må jobbe enda hardere for å vinne kundenes oppmerksomhet. Bank handler tross alt om mer enn bare finans.

Rock 'n roll

Skogrand ser flere paralleller mellom byrå- og bankbransjen, men det blir også helt klart noen overganger til en ny næring.

– I byråverdenen jobber man veldig variert, hopper fra kunde til kunde i løpet av en dag og setter seg inn i mange forskjellige bransjer. Den største forskjellen med min nye jobb er at jeg nå kun skal fokusere på bankbransjen, forteller hun. 

Hun mener også at byråbransjen kanskje er litt mer «rock ’n roll», og at hun nå går fra en svært kreativ setting til et større maskineri. 

– Jeg ønsker å ta med meg mye av den kreativiteten jeg har jobbet med tidligere, inn i SMN, og inntrykket mitt er at de er veldig åpne og gira på det. Avdelingen virker både bra og oppegående, og jeg gleder meg til å bidra, forteller hun.