FORSIKRING I BANK
Fremtind vil «tydeliggjøre rollefordelingen» med bankene
Den bankeide forsikringskjempen må kutte kostnader, men verner om distribusjonsmodellen. – Vi har tro på vår modell og dens levedyktighet, sier konsernsjefen.

Forsikringsselskapet Fremtind, som er eid av Sparebank 1, DNB og Eika, skal spare inn 150 millioner kroner og varslet denne uken at inntil 100 årsverk skal kuttes. Samtidig gjennomføres en omorganisering av konsernet, der hovedmantraet er at Fremtind skal «rendyrkes som produktselskap».
– Fremtind arbeider med å tydeliggjøre strategien for årene fremover. Det innebærer at selskapet i større grad vil rendyrke vår rolle som produktselskap, med fokus på å selge forsikring gjennom eierbankene, distributørene og samarbeidspartnere – og sikre Norges mest fornøyde oppgjørskunder. Derfor strømlinjeformer vi virksomheten rundt prioriterte oppgaver som støtter opp om dette, skriver konsernsjef Hege Toft-Karlsen i en epost til BankShift.
– Hva betyr dette i praksis, for dere og spesielt for bankene som distribuerer for deres produkter?
– Helt konkret betyr det at vi skal gjøre færre ting med større kraft, standardisere der det gir verdi og tydeliggjøre rollefordelingen med bankene, skriver hun.
På kort sikt vil det ikke innebære noen endringer for distributørene, ifølge Toft-Karlsen, men legger til:
– På lengre sikt vil det bety at vi utvikler og forvalter færre produkter som bedre speiler kundebehovene som distribueres gjennom bankenes kanaler – med ambisjon om å levere landets beste oppgjør som en integrert del av bankenes kundereise.
Tror på modellen
En av årsakene til at sparekniven nå hentes frem, er at Fremtind har en høy kostnadsandel sammenlignet med sine konkurrenter.
– Dere har en dyr distribusjonsmodell sammenlignet med deres konkurrenter. Hvordan vurderer dere denne modellen og dens levedyktighet?
– Markedet er mer krevende, og analysene våre viser at vi har høyere kostnadsnivå enn konkurrentene. Samtidig har eierbanker og distributører tydelige forventninger til at Fremtind skal levere skala og effektivitetsgevinster som produktselskap, påpeker Toft-Karlsen.
– Hensikten med endringene vi kommuniserer i dag handler nettopp om at vi skal skape et mer fokusert og robust selskap som leverer tydelig på dette kjerneoppdraget og utnytter hele vårt potensial i kampen om kundene. Endringene skal rigge Fremtind for fremtiden ved å styrke konkurransekraften, forsterke samarbeidet med eierbanker og distributører. Forsikring i bank konseptet er etterspurt, som underbygger at vi har tro på vår modell og dens levedyktighet, slår hun fast.
Vil redusere oppsigelser
BankShift får ikke svar på hvilke årsverk som skal kuttes, eller hvordan nedbemanningen rigges, eksempelvis om sluttpakker skal tas i bruk.
– I Fremtind gjør vi endringsprosesser på en skikkelig måte med respekt for alle som er involvert, og det er et mål for oss at så mange som mulig skal få støtte til å komme vel over i nye jobber, skriver Toft-Karlsen.
– Vi kommuniserer et omfang på inntil 100 årsverk. Endelig utfall avhenger av omplasseringer, prioriteringer og naturlig avgang. Vårt mål er å redusere antallet oppsigelser mest mulig gjennom gode prosesser og virkemidler.
Topptrimmet fabrikk
I en pressemelding onsdag ble det også kjent at Fremtind etablerer det nye konsernområdet Konsernutvikling og Transformasjon. Det skal ledes av Aysegül Cin, som har lang fartstid i Gjensidige.
– Fremtind og forsikringsmarkedet preges av nye eksterne krav og stadig raskere markedsendringer. Kundene forventer mer, konkurransen blir tøffere og teknologien endrer spillereglene. Hvis Fremtind skal være rigget for en fremtid med enda større endringstakt og stadig høyere forventninger fra kundene, er det viktig at Fremtind utnytter hele sitt potensial, påpeker Toft-Karlsen.
Viktige oppgaver for det nye konsernområdet blir å sikre at selskapet øker «kraft og tempo» i utviklingsarbeidet sammen med banker og samarbeidspartnere, mener hun.
– At vi som organisasjon går i takt og prioriterer de viktigste oppgavene som sikrer at vi har en topptrimmet «fabrikk» i form av teknologi og oppgjørstjenester.