RESULTAT
Fusjon og satsing preger kostnadene til Sparebank 1 Østlandet
Likevel øker inntektene minimalt mer enn kostnadene, og banken leverer et resultat på det jevne i første kvartal.

Sparebank 1 Østlandet kan vise til en liten oppgang i resultatet i første kvartal, sammenlignet med fjoråret. SB1 Østlandet øker resultatet etter skatt med syv millioner kroner fra tilsvarende kvartal i fjor.
– SpareBank 1 Østlandet leverer et sterkt første kvartal i 2025. I personmarkedet opplevde vi et av våre beste førstekvartaler noensinne, med uvanlig høy aktivitet. Eiendomsmegling bidrar meget godt så langt i 2025 og øvrige breddeinntekter i vår underliggende kjernevirksomhet er også solid, sier konsernsjef Klara-Lise Aasen.
I en pressemelding sier Aasen at banken omtrent doblet antall opprettede boligsøknader sammenlignet med perioden i fjor.
Fusjon og satsing
Banken øker kostnadene med 121 millioner kroner sammenlignet med første kvartal 2024. I børsmeldingen skriver banken at på bakgrunn av flere investeringer den siste tiden, vil banken kommunisere et kostnadsmål ved inngangen av 2026.
SB1 Østlandet skal fusjonere med Totens Sparebank, slå sammen meglerselskapene til Eiendomsmegler 1 Østlandet, ha en satsing på private banking, nyåpnet kontor i Drammen og en styrkning i arbeidet mot økonomisk kriminalitet, som vil fortsatt bidra til høye kostnader for banken gjennom 2025.
Når det gjelder netto inntekter steg de mer enn kostnadene, så vidt det var, med 125 millioner kroner sammenlignet med første kvartal 2024. Banken skriver at breddeinntektene stiger godt, med 14,3 prosent fra første kvartal i fjor, eksklusive provisjoner fra kredittforetakene og på proformabasis.
– Mange av våre kunder er berørte av usikkerheten dette året har vært preget av så langt, med tiltakende handelskonflikt og uro i finansmarkedene. Vi erfarer at vår rådgiverrolle er viktig, og at kundene setter pris på gode relasjoner og kunnskapsrike rådgivere, kanskje særlig på spare- og fondssiden. Å kunne snakke med banken når man kjenner usikkerhet oppleves trygt. Vi skal møte kundene med kunnskap, respekt og verdighet, sier Aasen.