RESULTAT

God start på året og klar for fusjon:
– Aktivitetsnivået er høyere her enn i resten av landet.

Den økonomiske aktiviteten holder seg stabil i sørvest-Norge, og Sandnes Sparebank rigger seg for ytterligere vekst i Ryfylke.

Administrerende direktør Trine Stangeland og Finansdirektør Tomas Nordbø i Sandnes Sparebank.
Publisert

– Vi har hatt en god start på 2024 og jeg er veldig fornøyd med utviklingen i banken, sier administrerende direktør Trine Stangeland om første kvartalsrapport for Sandnes Sparebank.

– Ikke minst at vi har en solid utlånsvekst på 8,2 prosent, i tillegg til god kostnadskontroll og lave tap.

Resultat etter skatt i årets første kvartal endte på 91 millioner kroner i banken, noe som er en økning på 25 millioner kroner sammenlignet med samme kvartal i fjor. Egenkapitalavkastning etter skatt var på 10,3 prosent

Skal vokse ytterligere i Ryfylke

Sandnes Sparebank fusjonerer med Hjelmeland Sparebank i løpet av 2024. Navnet på den nye banken blir Rogaland Sparebank. Forutsatt godkjenning av Finanstilsynet, vil fusjon skje 1. august i år, og banken sier at det er god framdrift i prosjektet.

– Den kommende fusjonen kommer jo med en kompetanseheving - urban bank møter landbruksbank. Hvilke andre fordeler er det med fusjonen?

– Vi er heldige å få inn kompetente ansatte som kjenner det lokale markedet i Ryfylke. Med det som utgangspunkt kan vi ta ytterligere vekst i Ryfylke, som dekker flere kommuner.

Hun forteller også at bankene kommer til å jobbe mye med å bygge felles kultur og at de skal legge fokus på lederutvikling.

– Vi skal sørge for at vi oppleves som én bank og ikke to banker. 

– Ligger det i stjernene å fusjonere med Jæren?

– Nei, det er det ingen planer om per nå, men vi er jo åpne for å snakke med alle selvfølgelig. 

Til tross for at det ikke er planer om enda en fusjonering med det første, satser banken helt klart på vekst.
I regionen er de i konkurranse med blant annet Sparebank 1 SR-Bank og Sparebanken Vest, og Stangeland innrømmer at det er tøff konkurranse. 

På spørsmål om hvordan de skal etablere seg som en bank for både Sandnes og Stavanger, presiserer Stangeland at de allerede er en lokalbank for både Sandnes og Stavanger.

– Kundekonseptet treffer godt begge steder, sier hun.

Olje- og gassnæringen gir høyere aktivitet

Regionen rapporteres å klare seg godt, til tross for noen utfordringer i bygg og anlegg, som følger den øvrige nasjonale trenden. 

Ifølge Norges Bank har regionen sørvest-Norge et høyere økonomisk aktivitetsnivå med en positiv trend, i motsetning til Østlandet, Innlandet og midt-Norge, som har en negativ trend.

Boligprisene i Stavanger har også steget 4,9 prosent i Stavanger mot 1,1 prosent i Norge det siste året.

– Det er lave tap i hele landet, så selv om aktiviteten har gått ned så virker det som at bedriftene har klart seg greit. 

Banken rapporterer at den lokale energisektoren bidrar positivt til økonomien. 

– Aktivitetsnivået er noe høyere her enn i resten av landet og det er jo positivt for banken, som speiler markedet. 

Reduserte kostnader og økte resultater

– Hvordan har banken klart å redusere kostnadsprosenten så markant fra 53,9 % til 41,1 % i løpet av ett år? 

– Det handler om flere ting. Den ene forklaringen er konverteringskostandene i 2023. Vi hadde med andre ord ekstraordinære kostnader i fjor. Men så er det også effektivisering av bankdriften. Vi har hatt lavere IT-kostnader som følge av overgang til ny teknologiplattfporm, og mer effektiv drift internt. 

– I tillegg er tap på utlån betydelig redusert – hva kan du si om bankens risikostyring? 

– Vi har en god og sunn portefølje med lav risiko i ordinært person- og bedriftsmarked og litt høyere i Balansebank-konseptet.

Balansebank er et konsept fra banken som spesialiserer seg på refinansiering og omstartslån, rettet mot kunder som ikke kvalifiserer til lån i ordinære banker.

Banken har også hatt en solid økning i resultat etter skatt, og her mener Stangeland at det ligger flere årsaker til grunn.

– Vi har fornøyde kunder, engasjerte og stolte ansatte og en kultur for stadig forbedring, sier hun. 

– Vi har høy kundetilfredshet og kundene våre er glade for rask og effektiv service og muligheten for en egen personlig rådgiver. Ikke minst er vi en lokal sparebank med lokal kompentanse og tilhørighet.

I tillegg trekker hun frem bankens mobilbank, som er utviklet av Eika, og som scorer bra i kundeundersøkelser og i de forskjellige app-butikkene.

LES OGSÅ: